Sociálne siete: ako na vytváranie a publikáciu obsahu


16.05.18
Publikoval Matej Zavacký

To, že firmy si obľúbili sociálne médiá, už dávno vieme. Ak ste si svoj firemný profil založili iba nedávno, možno začínate uvažovať nad tým, kedy pridávať obsah, čo vlastne by ste na svoju stránku mali publikovať alebo hľadáte spôsoby, ako zasiahnuť čo najväčší počet používateľov. Ako na to a ešte niečo navyše sa dozviete v dnešnom blogu.


Na začiatok si vyberte vhodnú sociálnu sieť

Ešte pred vytvorením profilov v sociálnych sieťach si ujasnite, na čo je ktorá sociálna sieť určená. Ak sa rozhodnete promovať svoju firmu na Instagrame, kde sú alfou a omegou pekné fotky alebo videá, a váš produkt alebo služba nie je dostatočne fotogenická, skúste sa zamerať na iné médium. Na výber sociálnej siete sa môžete zamerať aj z pohľadu cieľovej skupiny. Pokiaľ chcete prevažne osloviť majiteľov firiem alebo profesionálov z rôznych oblastí, potom stojí za vyskúšanie sociálna sieť LinkedIn.

Rozhodne však nepublikujte na všetky sociálne siete rovnaký obsah. Stráca sa tak čaro ich rôznorodosti a vašich fanúšikov by ste týmto prístupom mohli odradiť. Ešte stále však platí, že väčšie percento používateľov sa nachádza na Facebooku. Podľa štatistík sa v minulom roku vyšplhal počet aktívnych mesačných používateľov tejto siete až na 2,5 milióna. Preto by mali práve tu smerovať vaše najdôležitejšie príspevky. Či už ide o rôzne kampane, novinky alebo recenzie na vaše produkty a služby. Snažte sa okrem produktových príspevkov pridávať aj odľahčené a vtipne ladené posty, ktoré ľudí zaujmú a veľmi rýchlo sa môžu stať virálnymi (vírusovými).

Ako na vytváranie rôznych typov príspevkov

Pri väčšine typov príspevkov (fotky, odkazy, videá) platí, že textový status by nemal byť príliš dlhý. Názory na ideálny počet znakov vo Facebookovom textovom statuse sa odlišujú. Podľa prieskumov sa pohybuje toto rozmedzie medzi 40 až 80 znakmi na textový status. Príspevky, ktoré obsahovali menej ako 80 znakov, mali až o 88 % vyšší engagement v porovnaní s tými dlhšími. Ak však potrebujete miesto navyše, časť textu môžete vložiť priamo do fotky. Text by však nemal zaberať viac ako 20 % plochy obrázka. Inak budete pri jeho promovaní penalizovaný nižším dosahom.

Namiesto dlhších popisov pokojne využívajte vhodne ladené a pre vašu firmu autentické hashtagy. Taktiež sa nesnažte promovať iba vaše produkty. Tak ako vy chcete na sociálnych sieťach nájsť zábavný a zaujímavý obsah, chcú ho nájsť aj vaši fanúšikovia. Ukážte im ochutnávku pohľadu do zákulisia vašej spoločnosti.  Môže to byť fotka zo spoločného obeda, z príprav produktov a kampaní či rôznych udalostí, ktoré vaša firma organizuje.

Mimoriadnu pozornosť venujte krátkodobým príspevkom – tzv. Instagram Stories. Ich sledovanosť na sociálnych sieťach je mimoriadne vysoká a vy sa tak viete s vhodne ladenými príspevkami priblížiť svojim fanúšikom. Základom týchto príspevkov sú jednoduchosť a jasný odkaz.

Ak máte k dispozícii technický obsah či cudzojazyčný materiál, nespravíte chybu, ak ho budete zdieľať na Twitteri. Ten síce na Slovensku za ostatnými sociálnymi sieťami stále zaostáva, no je vyššia pravdepodobnosť, že práve tam nájdete svoju reprezentatívnu cieľovú skupinu. Na rozdiel od Facebooku je plne verejný a príspevky sú limitované na 140 znakov, čím je predurčený na jasné odkazy s používaním hashtagov, vďaka ktorým sú konkrétne výsledky ľahko vyhľadateľné.

Kedy je ten najlepší čas?

Máte už pripravený obsah, no neviete kedy ho na svojich profiloch zverejniť? Všeobecne platí, že ľudia sú na sociálnych sieťach najaktívnejší ráno po prebudení, cestou do práce, v priebehu obedňajšej pauzy a večer pred spaním. Rozhodne najmenej atraktívnym časom je piatok večer či sobota ráno. Svoju úlohu hrá aj ročné obdobie alebo počasie.

Existuje množstvo nástrojov, ktoré vám ukážu, kedy je vaše publikum online. Na Facebooku tieto údaje ľahko získate priamo na svojej stránke v časti Štatistiky – Príspevky. Hneď v prvom grafe vidíte časy a dokonca aj dni, kedy sú vaši fanúšikovia najaktívnejší.  

Vyskúšajte riadiť sa aj svojou intuíciou. Keď máte pocit, že príspevok by sa mohol pridať aj v menej atraktívnom čase, risknite to. Aj ten najlepší marketingový a štatistický nástroj sa môže mýliť a váš príspevok môže paradoxne zožať najväčší úspech.

Nezabúdajte na svoju konkurenciu

Veľmi dôležitým bodom pri plánovaní príspevkov je sledovanie konkurencie. Spravte si analýzu príspevkov konkurenčných stránok, kde sa zameriate na typy príspevkov, tón komunikácie, frekvenciu a na reakcie fanúšikov. Aj podľa týchto údajov si dokážete zvoliť smerovanie svojej stratégie.

Rozhodne sa však nesnažte kopírovať obsah a bojovať rovnakými zbraňami, pretože tak ako konkurenciu sledujete vy, tak ju sledujú aj vaši fanúšikovia. Snažte sa zistiť ich slabé miesta a vyhnúť sa podobnému obsahu. Rovnako sa snažte porozumieť svojmu publiku, vďaka čomu môžete optimalizovať svoj obsah a lepšie cieliť reklamy.

Neexistuje presný recept na to, aký obsah pridávať na sociálne siete, aby bol úspešný. Základom každého príspevku je to, aby bol myslený úprimne, a aby ste ho na sociálne siete nepridali len preto, lebo chcete svoj produkt silou mocou predať alebo len a len preto, lebo ste už dlho nič nepridali. Svet sociálnych sietí je večne živý kolos, na ktorom to, čo platilo včera, už dnes nemusí. Snažte sa preto čo  najviac spoznať svojich fanúšikov a potom sa budete popri množstve marketingových nástrojov riadiť tým najdôležitejším – pocitom.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: