

V predchádzajúcich článkoch sme sa pozreli na home office alebo remote working po technickej a ľudskej stránke. A v dnešnom, treťom príspevku sa pozrieme na to, ako obe oblasti čo najjednoduchšie spojiť tak, aby takáto forma práce fungovala pre obe strany – zamestnávateľa aj zamestnanca.
Jednou z prvých obáv zamestnávateľov je, ako bude vyzerať pracovná morálka a prístup zamestnanca, keď pracuje z iného miesta ako jeho oficiálna kancelária. Základom je dôvera a skúsenosť s prácou danej osoby – ak si niekto dobre robí svoju prácu v kancelárii bez toho, aby ste ho museli stále kontrolovať a usmerňovať, pravdepodobne ju urobí rovnako dobre aj z iného miesta. A na druhej strane, to, že je niekto iný fyzicky v kancelárii, neznamená, že netrávi tri hodiny denne surfovaním po internete.
Home office, remote working – nastavte si očakávania od prvej chvíle
Rovnako dôležitá je komunikácia očakávaní. Nielen základných pravidiel, ako napríklad „v tom a tom čase budeš dostupný telefonicky, na čete a e-mailoch“, ale aj pravidelná a jasná komunikácia úloh (čo má zamestnanec dodať a v akých termínoch) a pravidelné prechádzanie si dohodnutého postupu, ideálne cez videokonferenciu. Dôležité sú výsledky a ich plnenie väčšinou až tak nezávisí od toho, kde presne daná osoba pracuje, ale skôr od toho, ako pracuje.
Keď už spomínam videokonferenciu, myslím si, že ide o rozhodne lepší spôsob, ako komunikovať, než len klasickým hovorom, cez čet alebo e-maily. Vďaka tomu, že sa účastníci navzájom vidia, je podľa mňa videokonferencia pozitívnejšia, ľudskejšia a efektívnejšia než menej osobné formy komunikácie. Tiež netreba zabudnúť na mimopracovný kontakt s kolegami.
Remote working nás síce ochráni od klebetných kolegov, ktorí nás denne hodiny obohacujú detailami o svojom živote, na druhej strane, môže chýbať ten pocit spolupatričnosti a kamarátstva, ktorý vzniká pri rannom čaji či káve vo firemnej kuchynke. Je dobré byť s kolegami nielen v pracovnom kontakte a okrem toho, že sa vďaka tomu ľahšie spolupracuje, tak sa dozviete aj veľa o nových filmoch, hudbe, knihách či ich záujmoch a môžete si budovať priateľstvá, ktoré nie sú založené len na tom, že niekto pracuje v rovnakej kancelárii.
Home office je hlavne o morálke
Dôležitou témou je samotné vnímanie remote workingu zamestnancom. S viacerými ľuďmi, ktorí pracujú týmto spôsobom, sme sa zhodli na tom, že minimálne zo začiatku každý z nás cítil, ako „potrebuje ukázať, že je naozaj online“. Z dlhodobého hľadiska to nie je dobré – namiesto neustáleho sledovania, či neprišiel e-mail, na ktorý treba okamžite odpovedať. Čo, mimochodom, väčšina z nás nerobí, keď sme fyzicky v kancelárii, lebo pracujeme na inej úlohe. Je lepšie radšej sa venovať práci ako takej a vedieť sa sústrediť na zložité úlohy. Pocitovo je remote working vhodné vnímať rovnako ako prácu v kancelárii.
Ak sa remote working nastaví správne, je to „win-win“ pre obe strany. Zamestnávateľ nie je pri výbere zamestnancov obmedzený len na tých, ktorí žijú v danej lokalite, ale môže si vyberať z oveľa širšieho okruhu záujemcov, môže získať vhodnejších ľudí a ešte pritom, v porovnaní so štandardnou kanceláriou, znížiť svoje náklady.
A zamestnanec vďaka remote workingu môže byť spokojnejší, motivovanejší a lojálnejší. Očakáva sa, že remote working z dlhodobého hľadiska zmení pracovný trh ako taký – a mnohé svetové mestá sa už teraz pripravujú na to, ako k sebe v budúcnosti nalákať práve ľudí, ktorí budú môcť pracovať doslova odkiaľkoľvek.