

Asi každému časom napadne jedna pracovná kacírska myšlienka. Začnete sa hrať s nápadom, či by nebolo lepšie osamostatniť sa. Byť sám sebe pánom prináša veľa príležitostí a výhod, na druhej strane, ak sa poriadne na vlastné podnikanie nepripravíte, môže sa skončiť ešte skôr, ako sa skutočne rozbehne. Nad otázkou, ako začať podnikať, som sa zamyslel aj ja a aby som vám aspoň trochu zjednodušil štart vlastného podnikania, podelím sa o svoje postrehy.
Jednotlivé požiadavky na domáce pracovné prostredie by som rozdelil do nasledujúcich kategórií:
- firemné priestory (kancelária, rokovacie miestnosti),
- pracovné prostriedky (notebook, softvér),
- IT služby (Helpdesk),
- doprava a ubytovanie,
- ostatné (daňové a právne poradenstvo atď.).
Noví podnikatelia, ktorí si zakladajú vlastnú firmu, sa v začiatkoch pozerajú na výšku nákladov. Treba počítať s tým, že počas prvých dní budú náklady vyššie, ale je možné ich optimalizovať pri zachovaní dostatočnej kvality. Pri mojich úvahách, ako začať podnikať, sa riadim vzorcom:
- Pomer cena – výkon;
- Nie som taký bohatý, aby som kupoval nekvalitné veci alebo služby.
1.Firemné priestory
Ako hypotetický začínajúci podnikateľ nechcem hneď investovať do prepychovej kancelárie v centre mesta. Žijeme predsa v digitálnej dobe, keď práca z domu už nie je výsadou, ale takmer každodennou súčasťou našich pracovných životov. Zo začiatku je preto výhodou využiť na prácu domáce prostredie a s klientom sa stretávať digitálne. Osobným stretnutiam sa niekedy človek nevyhne. Na neformálne stretnutia poslúžia dobré kaviarne. Ale čo s tými formálnymi? Našťastie existujú coworkingy alebo start-up inkubátory, ktoré prenajímajú zasadačky, prípadne ak vás omrzí práca z domu, môžete využiť aj ich pracovné stoly a miesta.
2. Pracovné prostriedky
Keď sa pozriem na potrebné pracovné prostriedky očami ítečkára, nepotrebujem najvýkonnejší počítač s vybavením, ktoré by mi závidel nejeden hráč online hier. Takže poďme k tomu, čo ako začínajúci podnikateľ potrebujem:
- internet,
- notebook,
- softvér,
- tlačiareň,
- mobilný telefón,
- dátové úložisko.
3. Ako začať podnikať – IT služby (Helpdesk)
Toto je pre mňa asi tá najzábavnejšia časť. Napriek tomu, že som ítečkár, aj ja občas potrebujem pomôcť s počítačom, prípadne iným technickým vybavením. Určite aj vás láka, keď si môžete zavolať na pomoc odborníka. Samozrejme, aj ja mám v rodine stále veľa zákazníkov, ktorí ma pozvú na návštevu a zhodou okolností im nejde počítač. Našťastie pre nás všetkých, existujú tzv. service desk služby aj pre malých podnikateľov, ktoré nezožerú väčšinu vášho rozpočtu.
4. Doprava a ubytovanie
Ako zamestnanec sa na služobné cesty pozeráte trochu inak. Predsa len, náklady si v tom ideálnom prípade nemusíte hradiť sami a môžete počítať aj s diétami. Ako však riešiť prepravu a ubytovanie po vlastnej línii? Vlaková alebo letecká preprava je dostupnejšia než kedykoľvek predtým.
Ak však potrebujete ísť na krátku trasu a buď nemáte, alebo z nejakých iných dôvodov nechcete použiť vlastné auto, riešením sú taxislužby. Za zmienku stoja aj „sharingové“ služby, kde si viete požičať bicykel, prípadne sa nechať odviezť autom na vami určené miesto. S medzimestskou dopravou je to horšie a osobne stopovanie pri diaľnici vylučujem. Ale našťastie aj diaľková „zdieľaná doprava“ sa rozvíja a má svojho zástupcu aj u nás.
Tento článok berte ako chuťovku, kde som nadhodil témy, ktoré budem ďalej rozvíjať v samostatných blogoch. V najbližšom článku sa pozriem na svoju najobľúbenejšiu tému – softvérové vybavenie.