Výročná správa 1999
vs99.jpg (12692 bytes)
Obsah
        Príhovor predsedu predstavenstva

        Organizácia ST, predstavenstvo a dozorná
        rada, ľudské zdroje

        Business review
          I. služby a produkty
          II. infraštruktúra a nová technológia
          III. životné prostredie
          IV. medzinárodné aktivity
        Účtovná závierka v súhrnnej forme
  I.  

Služby a produkty


   Telefónna služba
   Doplnkové služby - ST BONUS
   Operátorské služby
   Telefaxová služba - ST Fax
   Informačná služba
   Služby s pridanou hodnotou: služba bezplatné volania na čísla 0800 a 0820, audiotex
   Odkazová schránka ST BOX
   Medzinárodné hlasové služby
   Volacia karta ECHO, predplatená karta GLOBAL, SLOVAKIA DIRECT
   Služba euroISDN
   Prenájom telekomunikačných okruhov
   Frame relay
   Slovakia IP, ST Online
   ATM
   Telegraf a ďalekopis
   Verejné telefónne automaty
   Predajná sieť

Telefónna služba


Počet HTS (hlavných telefónnych staníc)

rok 1997 1998 1999
Bytové pripojené na analógové ústredne 538 170 460 196 443 208
Podnikateľské pripojené na analógové ústredne 148 784 123 831 106 247
Bytové pripojené na digitálne ústredne 464 458 665 780 785 724
Podnikateľské pripojené na digitálne ústredne 240 452 289 476 320 201
Spolu 1 391 864 1 539 283 1 655 380
Počet nevybavených žiadostí 109 227 170 445 69 309
Hustota HTS na 100 obyvateľov (%) 25, 9 28, 5 30, 6
Digitalizácia HTS (%) 51 62 67


Digitalizácia HTS

  Podnikateľské             

       Bytové

telefsluzba1.gif (10984 bytes) telefsluzba2.gif (10614 bytes)

telefsluzba3.gif (829 bytes)  pripojené na analógové ústredne
telefsluzba4.gif (829 bytes)  pripojené na digitálne ústredne


Telefónna služba je základnou a najrozšírenejšou službou spoločnosti.Zákazníci ju vnímajú ako profilový produkt spoločnosti, ktorého najväčší potenciál je vo veľmi dobrej všeobecnej znalosti a dostupnosti pre širokú základňu zákazníkov. V roku 1999 tvorila telefónna služba v spoločnosti najväčší objem výnosov. Aj v roku 2000 zostáva strategickým zámerom spoločnosti zachovanie základnej telefónnej služby ako najdostupnejšej formy telefonickej komunikácie, ktorá bude priebežne dopĺňaná o nové, doplnkové služby rozširujúce možnosti využitia telefónnej linky a zvyšujúce užívateľský komfort. Spoločnosť sa v roku 1999 zamerala najmä na efektívne uspokojenie zvýšeného dopytu po HTS, ktorý bol vyvolaný marketingovou akciou realizovanou v závere roka 1998. Za celý rok 1999 vzrástol počet HTS o 116 097 pripojení (nárast o 7, 6 %). Spoločnosť sa zároveň začala uberať cestou systematického zvyšovania kvality služieb, s hlavným dôrazom na zlepšovanie komunikácie so zákazníkom a zefektívňovanie všetkých činností súvisiacich s uspokojovaním jeho potrieb. K zvyšovaniu kvality telefónnej služby v roku 1999 rovnako prispelo rastúce percento digitalizácie a zlepšovanie parametrov prístupovej siete, čo spolu so zavádzaním doplnkových služieb približuje spoločnosť k štandardu krajín EÚ.


Doplnkové služby - ST BONUS

Komfort používania telefónnej služby sa zvyšuje používaním doplnkových služieb ST BONUS, ktoré užívateľom spríjemňujú používanie základnej hlasovej služby.

Medziročný rast počtu zriadených doplnkových služieb je na úrovni viac ako 500 %. Najvýznamnejší podiel na tomto raste tvoria bezplatné štandardné služby a platené nadštandardné služby obmedzenie odchádzajúcich volaní a výpis odchádzajúcich volaní. Stratégiou spoločnosti je rozšíriť ponuku poskytovaných služieb ST BONUS vrátane inovácie služby výpis odchádzajúcich volaní.

rok 1998 1999
Celkový počet zriadených služieb ST BONUS: 103 023 518 530
bezplatné štandardné služby: 34 916 269 100
nadštandardné služby:
•obmedzenie odchádzajúcich volaní
•výpis odchádzajúcich volaní
 

45 656
22 451


96 804
134 948


doplnkove sluzby.gif (6403 bytes)

doplnkovesluzby1.gif (829 bytes) bezplatné štandardné služby
doplnkovesluzby2.gif (829 bytes) obmedzenie odchádzajúcich volaní
doplnkovesluzby3.gif (829 bytes) výpis odchádzajúcich volaní
doplnkovesluzby4.gif (829 bytes) ostatné


Stratégiou spoločnosti je rozšíriť ponuku poskytovaných služieb ST BONUS vrátane inovácie služby výpis odchádzajúcich volaní.


Operátorské služby

Ako komplementárny produkt k základnej hlasovej službe poskytuje spoločnosť operátorské služby -spájanie hovorov za asistencie operátora.

rok 1998 1999 %
Počet spojených národných hovorov : 671 314 471 474 -29, 76
Počet spojených medzinárodných hovorov: 154 841 81 940 -47, 08

Telefaxová služba

Spoločnosť ponúka faximilný prenos prostredníctvom siete verejných telefaxových staníc (57) a staníc postfax (9) umiestnených v zákazníckych miestach INFOTEL. Počet novoinštalovaných telefaxových staníc pritom stále rastie.

Telefaxová služba pokrýva celý existujúci trh v pevnej sieti.V roku 1999 bolo evidovaných 54 tisíc telefaxových účastníkov.


Informačná služba

Základnou stratégiou pre rok 1999 bolo zefektívnenie podávania informácií o telefónnych a faxových číslach účastníkov na Slovensku i v zahraničí prostredníctvom operátorov a poskytovanie informácií automatickými hláskami. V praxi to znamená skrátenie času potrebného na poskytnutie informácie. Informačná služba zaznamenáva z hľadiska objemu poskytnutých informácií stabilný medziročný nárast na úrovni 10%. 
V roku 1999 bolo na informačnú službu uskutočnených viac ako 25 miliónov volaní. K pozitívnej profilácii informačnej služby prispelo v roku 1999 aj rozšírenie jej ponuky, zvýšenie spoľahlivosti podávaných informácií a poskytovanie informácií o prečíslovaných číslach telefónnych účastníkov v SR.

rok 1997 1998 1999
počet volaní na informačnú službu 20 960 000 23 170 000 25 080 000

počet volaní na bezplatnúinformačnú službu o prečíslovaní

- 3 800 000 21 200 000

V priebehu roka 1999 vydala spoločnosť spoločne so Zlatými stránkami Mediatel, s. r. o., 2 milióny telefónnych zoznamov.


Služby s pridanou hodnotou: služba bezplatné volania na čísla 0800 a 0820, audiotex

Služby s pridanou hodnotou možno charakterizovať ako služby poskytujúce špeciálne smerovanie hovorov.Ich cieľom je zabezpečiť pružnú komunikáciu podnikateľského sektora so svojimi zákazníkmi a tým prispievať k rozvoju jeho podnikateľských aktivít.Spomenuté služby sú dôležitou súčasťou portfólia telekomunikačných služieb Slovenských telekomunikácií, a. s.
Služba bezplatné volania na čísla 0800 a 0820 je zákazníkmi chápaná ako významný marketingový nástroj pri propagácii produktov a služieb, pretože za hovory na čísla s redvoľbou 0800 a 0820 volajúci neplatia. Do konca roku 1999 bolo zriadených 154 bezplatných čísel 0800 a 0820. Medziročný nárast počtu zákazníkov o 50 %svedčí o zvyšujúcom sa záujme o túto službu. Cieľom spoločnosti je kontinuálne rozširovať ponuku služby bezplatné volania na čísla 0800 a 0820 o nové doplnkové služby, ktoré zvýšia komfort a možnosti jej využitia.

Počet bezplatných čísel:

                                          sluzbyspridanouhodnotou.gif (8790 bytes)           

Spoločnosť implementovala v roku 1999 architektúru takzvanej inteligentnej siete, ktorá umožní v druhej polovici roku 2000 poskytovanie ďalších nových služieb s pridanou hodnotou a zároveň kvalitatívny skok v poskytovaní služby bezplatné volania na čísla 0800 a 0820.

Podstatou služby audiotex je prerozdelenie výnosov z volaní na audiotexové služby medzi spoločnosť a poskytovateľa služby. Poskytovanie služby audiotex je podmienené získaním licencie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Ponuku audiotexových služieb môžu využívať všetci telefónni účastníci z celej SR. V roku 1999 poskytovalo na základe udelenej licencie audiotexové služby 9 spoločností s celkovými výnosmi 386 mil. Sk.


Odkazová schránka ST BOX

Služba odkazová schránka ST BOX bola ako doplnok základnej hlasovej služby uvedená na trh v júli 1999. Jej cieľom je poskytnúť zákazníkom možnosť zaznamenania hlasových a faxových odkazov s využitím telefónnej siete spoločnosti. V spojení odkazovej služby s telefónnou linkou zákazníka predstavuje ST BOX efektívnu alternatívu telefónneho záznamníka.
Odkazová schránka ST BOX je k dispozícii pre všetkých potenciálnych zákazníkov, v podobe tzv. virtuálnej odkazovej schránky, dokonca aj pre zákazníkov bez vlastnej telefónnej linky.
K 31. 12. 1999 bol počet poskytovaných odkazových schránok ST BOX 1462. Stratégiou spoločnosti je poskytnúť odkazovú službu ST BOX ako užitočnú a dostupnú službu, rozširujúcu komfort a možnosti telefonovania, so zámerom výrazne zvýšiť počet zákazníkov.

Medzinárodné hlasové služby

Samozrejmou súčasťou služieb spoločnosti je pružné a kvalitné spojenie s celým svetom. Svojim zákazníkom poskytovala spoločnost v uplynulom roku automatický telefónny styk do všetkých krajín sveta okrem Afganistanu. Za týmto účelom mali 5 149 priamych medzinárodných telefónnych okruhov s 33 medzinárodnými prevádzkovateľmi v 29 krajinách sveta.

Nárast medzinárodnej prevádzky v roku 1999:

Medzinárodná prevádzka 1997 1998 1999 97/98 98/99
Odchádzajúce volania (mil. min.) 144 152 163 106% 107%
Prichádzajúce volania (mil. min.) 166 186 208 112% 111%

 

              medzinarhlassluzby.gif (9093 bytes)   

medzinarhlassluzby1.gif (829 bytes) prichádzajúce volania
medzinarhlassluzby2.gif (829 bytes) odchádzajúce volania

Objem odchádzajúcej medzinárodnej telefónnej prevádzky:

                  mhs.gif (12459 bytes)             

mhs1.gif (60 bytes) Česká Republika 40% mhs5.gif (60 bytes) Ukrajina 3 % mhs9.gif (60 bytes) Maďarsko 5 %
mhs2.gif (60 bytes) ostatné 16 % mhs6.gif (60 bytes) Poľsko 3 % mhs10.gif (60 bytes) Rakúsko 5 %
mhs3.gif (60 bytes) Francúzsko 2 % mhs7.gif (60 bytes) Taliansko 4 % mhs11.gif (60 bytes) Nemecko 12 %
mhs4.gif (60 bytes) USA 2 % mhs8.gif (60 bytes) Veľká Británia 4 %

Volacia karta ECHO, predplatená karta GLOBAL, SLOVAKIA DIRECT

Volacia karta ECHO od spoločnosti je ďalšou úspešnou službou pre cestovateľov, ktorí môžu vďaka nej od 1. 7. 1999 telefonovať na Slovensko zo 42 krajín. Za pol roka od uvedenia služby využilo kartu ECHO až 20 000 zákazníkov.
Spoločnosť mala vo svojom portfóliu ponúkaných služieb v roku 1999 aj predplatenú kartu GLOBAL, ktorá sa spolu s volacou kartou Echo pevne usadila v povedomí cestujúcej verejnosti. A to nielen pri hovoroch zo zahraničia, ale aj v rámci Slovenskej republiky.Karty GLOBAL a ECHO vygenerovali v roku 1999 výnosy v objeme 10, 3 mil.Sk.
V roku 1999 bola služba SLOVAKIA DIRECT umožňujúca telefonovať zo zahraničia na Slovensko na účet volaného dostupná už zo 41 krajín. Zákazníci uskutočnili 148 tisíc hovorov, pričom pretelefonovali 513 651 minút. Výnosy zo služby predstavovali 10,5 mil. Sk. SLOVAKIA DIRECT pokrýva takmer všetky najvýznamnejšie krajiny, do ktorých cestujú slovenskí turisti. Pre občanov SR tak predstavuje istotu domova v zahraničí.

Služba euroISDN

Služba euroISDN sa pre zákazníkov spoločnosti stala komerčne dostupnou 1. 7. 1998. Už od komerčného uvedenia si získala široký okruh zákazníkov, ktorých počet neustále narastá. Z hľadiska životného cyklu služby môžeme povedať, že služba euroISDN bola v roku 1999 v etape rozvoja. Počas tohto roku si vďaka integrovanému pripojeniu pre hlasovú, dátovú aj obrazovú komunikáciu vo vysokej kvalite a rýchlosti získala priazeň najmä v podnikateľskom segmente.
V roku 1999 sa dopyt po službe euroISDN výrazne zvýšil. Prispeli k tomu hlavne marketingové kroky v oblasti cien a štruktúry ponuky služby euroISDN. Ku koncu roka bolo v aktívnom používaní prostredníctvom základných a primárnych prístupov euroISDN 13 386 B - kanálov, čo predstavuje nárast o 10 590 B - kanálov voči roku 1998.


Počet B - kanálov 1998 1999
2 796 13 386

Spoločnosť uskutočnila v roku 1999 niekoľko marketingových krokov smerujúcich k sprístupneniu služby euroISDN čo najväčšiemu počtu zákazníkov. Súčasťou spomenutých marketingových aktivít boli zmena obchodných podmienok, zmena cien poskytovania služby, rozšírenie medzinárodnej konektivity v kvalite ISDN, podporná predajná akcia v závere roka. Všetky tieto aktivity zvýšili dopyt po službe euroISDN a ukázali veľký záujem slovenského trhu o nové technológie a ich využívanie.


Prenájom telekomunikačných okruhov

Služba prenájom telekomunikačných okruhov je v ponuke spoločnosti jednou z najvýnosnejších. Poskytuje zákazníkom pevné, nekomutované okruhy alebo vedenia na miestnej, medzimestskej a medzinárodnej úrovni verejnej telekomunikačnej siete. Napriek neustále sa rozširujúcej konkurencii si spoločnosť hlavne v oblasti prenájmu miestnych okruhov stále udržujú dominantné postavenie na trhu.
Služba prenájom telekomunikačných okruhov je dobre zavedená, patrí medzi stabilné služby s perspektívou rozvoja na najbližšie roky. V súčasnosti prebieha plánovitý útlm prenájmu analógových okruhov, čo zároveň znamená prechod na digitálne okruhy resp. poskytovanie analógových okruhov na digitálnej technológii. Pokles výnosov z analógových okruhov je plne nahradený výnosmi z prenájmu digitálnych okruhov. Celkový objem výnosov dosiahol v roku 1999 1,27 mld. Sk, z ktorých pri počte 1 766 prenajatých okruhov (ročný nárast 496 okruhov) digitálne okruhy tvorili 49 %. Počet analógových okruhov poklesol ku koncu roka na 7 059, pričom výnosy predstavovali 48 %. Zvyšné 3% pripadli na výnosy zo zriadenia, preloženia a zmeny parametrov okruhov.

Výnosy prenájmu digitálnych okruhov (v mil.Sk):

Okruhy 1998 1999
Spolu 1 167, 26 1 277, 49
analógové 608, 73 607, 55
digitálne 506, 44 636, 61
zriaďovacie poplatky 52, 10 33, 34

Nárast výnosov z prenájmu digitálnych okruhov (v mil. Sk):

prenajom1.gif (7077 bytes) prenajom2.gif (7291 bytes)

prenajom3.gif (60 bytes) analógové okruhy
prenajom4.gif (60 bytes) digitálne okruhy                                               

V roku 1999 boli najväčším zákazníkom poskytnuté zľavy z cenníkových cien prenájmu
2 Mbit/s dig. okruhov v celkovej výške 168 mil. Sk.


Frame Relay

Služba Frame Relay je rozvojový produkt, pričom záujem o neho z roka na rok narastá.
Na konci roka 1999 bolo na Slovensku evidovaných spolu 133 prístupových okruhov. Medzi najväčších používateľov služby Frame Relay patria Slovenská pošta, Tronet a PSG.
V roku 1999 poskytovala spoločnosť túto službu na celom území Slovenska. Zároveň vybudovali aj prepojenie do Českej republiky.

Slovakia IP, ST Online

V rámci poskytovania služieb internetu zlepšila spoločnosť v roku 1999 kvalitu prevádzky a infraštruktúry siete ST-IP, ako aj produktové portfólio služieb Slovakia IP (pevné pripojenie)a ST Online (dial up). Posilnená bola prenosová kapacita do siete Sprint (USA)na 4Mbit, čím spoločnosť dosiahla koncom roka celkovú internet konektivitu 8 Mbit. Významné aktivity smerované pre širokú verejnosť v oblasti poskytovania dial up prístupu bez paušálnych poplatkov mali byť podporou pre rozvoj nových služieb cez internet.

V roku 1999 ST zdvojnásobili počet dial-up zákazníkov a počet zákazníkov služby Slovakia IP zvýšili o 250 %. Týmto dosiahli významný podiel na trhu a zaradili sa k rozhodujúcim poskytovateľom internetových služieb.


ATM

Spoločnosť v roku 1999 nepodporovala komerčné služby na báze ATM. Napriek tomu sa v spolupráci s ATM Fórom aktívne zúčastňovali programov na využitie technológie ATM v praxi. Príkladom sú Medzinárodné sympózium ATMTU ’99 v Košiciach, Workshop ATM aplikácií v Bratislave v decembri 1999, Medzinárodné sympózium ISTEP 2000 zamerané na televzdelávanie a telemedicínu. V roku 2000 spoločnosť plánuje komerčné zavedenie služieb na báze ATM.

Telegraf a ďalekopis

S nástupom nových moderných technológií klesá záujem o využívanie týchto služieb. V roku 1999 bol počet ďalekopisných staníc 540 s celkovými výnosmi vo výške 3, 8 mil. Sk. Počet podaných telegramov klesol na 494 tisíc s celkovými výnosmi vo výške 25, 4 mil.Sk.

Verejné telefónne automaty

Pohotový prístup k telefónnej službe umožňuje stále sa rozrastajúca sieť verejných telefónnych automatov. K 31.12.1999 bolo na Slovensku v revádzke 13 723 verejných telefónnych automatov. Z tohto počtu bolo 6 467 mincových verejných telefónnych automatov (47, 13 %), 6 578 kartových verejných telefónnych automatov (47, 93 %) a 678 hybridných verejných telefónnych automatov (4, 94 %). Čistý prírastok predstavoval 548 verejných telefónnych automatov.
V roku 1999 vydala spoločnosť 30 motívov telefónnych kariet s počtom 10, 30, 50, 75 a 100 jednotiek, v celkovom náklade 3, 309 mil.kusov. Výnosy z verejných telefónnych automatov dosiahli v roku 1999 celkovú sumu 811, 5 mil.Sk.

       mince.gif (10980 bytes) 
mince1.gif (60 bytes) kartové verejné telefónne automaty
mince2.gif (60 bytes) hybridné verejné telefónne automaty
mince3.gif (60 bytes) mincové verejné telefónne automaty


Predajná sieť

Zákazníkom je k dispozícii 82 zákazníckych miest s obchodným označením INFOTEL, rovnomerne rozmiestnených na území celého Slovenska. V novom "duchu" a v novom modernom dizajne sa začali budovať v roku 1996, s cieľom priblížiť sa čo najviac súčasným, ako aj otenciálnym zákazníkom. V ríjemnom prostredí tím špeciálne vyškolených pracovníkov poskytuje informácie o všetkých produktoch spoločnosti. Zákazníci si tu môžu služby objednať, zaplatiť telekomunikačný účet, požiadať o výpis odchádzajúcich volaní, kúpiť koncové telekomunikačné zariadenie, ako aj oboznámiť sa s novými produktmi a ďalšími aktivitami spoločnosti. V prípade záujmu pracovníci Infotelu na požiadanie predvedú všetky produkty.
Zvýšenú pozornosť a individuálny prístup venuje spoločnosť významným a veľkým zákazníkom. Osobitne vyčlenení pracovníci zabezpečujú komplexnú starostlivosť o tento zákaznícky segment, navrhujú a zabezpečujú komplexné riešenia uspokojovania ich telekomunikačných potrieb.Spomenutému segmentu zákazníkov sú určené aj reprezentačné predvádzacie centrá v Bratislave, v Banskej Bystrici a v Košiciach, kde si môžu vybrané služby odskúšať, overiť ich kvalitu, ako aj získať ďalšie podrobné informácie.

Vybrané produkty sú zákazníkom ponúkané aj prostredníctvom zmluvných predajcov. Touto formou ponúka spoločnosť telefónne čipové karty, predplatené karty a od roku 1999 aj pripojenie do Internetu cez analógovú komutovanú linku (ST OnLine), ako aj renajatým okruhom (Slovakia IP).Koncom roka 1999 k nim pribudla aj služba euroISDN spolu s pripojením do Internetu v kvalite ISDN.

Sieť predajných miest:

            mapa.gif (33288 bytes)