Vyrocna sprava - 1998
           Obsah
           I. Príhovor generálneho riaditeľa
           II. Predstavenie podniku
           III. Organizácia, vedenie, ľudské zdroje
           IV. Služby a produkty
           V. Modernizácia infraštruktúry
           VI. Ochrana životného prostredia
           VII. Medzinárodné aktivity
           VIII. Účtovná závierka v súhrnnej forme
  II.   
Predstavenie podniku
Slovenské telekomunikácie sú najväčším poskytovateľom telekomunikačných služieb v Slovenskej republike. Vlastnia a prevádzkujú telekomunikačnú sieť pokrývajúcu celé územie štátu. Poskytujú miestne, medzimestské a medzinárodné telefónne služby, služby prenájmu okruhov, dátových sietí, telexové a telegrafické služby, distribúciu a šírenie rozhlasového a televízneho signálu a ďalšie telekomunikačné služby.
Slovenské telekomunikácie vlastnia 60 % podielu v spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., ktorá prevádzkuje mobilnú telefónnu sieť štandardu NMT 450 a digitálnu mobilnú sieť štandardu GSM 900. V komerčnej Poštovej banke, a.s., ktorá podniká na území Slovenskej republiky, vlastnia podiel 25,6 % a podiel v spoločnosti EDIVAN, a.s., ktorá zabezpečuje zúčtovacie a medzibankové operácie je 24 %.
Dominantným zdrojom príjmov podniku je telefónna služba, ktorá v roku 1998 predstavovala 71 % jeho tržieb. Počet zákazníkov telefónnej služby dosiahol hodnotu 1 539 283, z čoho 26,85 % sú podnikateľskí zákazníci a 73,15 % bytoví zákazníci. Hustota telefonizácie týmto prekročila úroveň 28,5 % hlavných telefónnych staníc na 100 obyvateľov.
Výsledky činnosti podniku za rok 1998 ilustrujú nasledovné základné údaje:
Výnosy celkom (v mil. Sk) 16 974
Zisk po zdanení (v mil. Sk) 902
Objem investícií (v mil. Sk) 9 419
Počet zamestnancov 14 848
Rozhodnutím Vlády SR z júna 1997 sú od roku 1998 na Slovensku liberalizované všetky telekomunikačné služby okrem základnej hlasovej služby, ktorej liberalizácia bude zavedená najneskôr k 31. 12. 2002. Vláda SR v decembri 1998 taktiež rozhodla o transformácii Slovenských telekomunikácií v roku 1999 zo štátneho podniku na 100 % štátnu akciovú spoločnosť s následným kapitálovým vstupom strategického partnera, od ktorého sa očakáva, okrem odborných riadiacich a technických znalostí na zvýšenie efektívnosti podniku s cieľom pripraviť sa na nástup konkurencie, aj získanie prístupu na globálne informačné trhy.