Vyrocna sprava - 1998
           Obsah
           I. Príhovor generálneho riaditeľa
           II. Predstavenie podniku
           III. Organizácia, vedenie, ľudské zdroje
           IV. Služby a produkty
           V. Modernizácia infraštruktúry
           VI. Ochrana životného prostredia
           VII. Medzinárodné aktivity
           VIII. Účtovná závierka v súhrnnej forme
  IV.   
Služby a produkty Slovenských telekomunikácií
Služby pre bytových zákazníkov a spotrebiteľov
Bytoví zákazníci a spotrebitelia tvoria najpočetnejší zákaznícky segment Slovenských telekomunikácií. Uspokojovaniu telekomunikačných potrieb týchto zákazníkov je venovaná neustála pozornosť.
Telefónna služba pre bytových zákazníkov
Celkový počet bytových telefónnych staníc ku koncu roka 1998 dosiahol 1 125 976, čo predstavovalo 73,15 % z celkového počtu zákazníkov. V čistom prírastku bolo v roku 1998 zriadených 123 348 bytových telefónnych staníc.

Na digitálne telefónne ústredne bolo pripojených 665 780 bytových telefónnych staníc a na analógové telefónne ústredne bolo pripojených 460 196 bytových telefónnych staníc.

Medzinárodné hlasové služby
Samozrejmou súčasťou služieb Slovenských telekomunikácií je pružné a kvalitné spojenie s celým svetom. Svojim zákazníkom poskytovali v uplynulom roku automatický telefónny styk do všetkých krajín sveta okrem Afganistanu. Súčasne umožňovali prístup na všetky služby Inmarsat a otvorili prístup do satelitnej telefónnej siete Iridium. Za týmto účelom mali 4 979 priamych medzinárodných telefónnych okruhov s 33 medzinárodnými prevádzkovateľmi v 29 krajinách sveta. V roku 1998 zriadili pre zabezpečenie medzinárodnej telefónnej služby 19 nových medzinárodných 2Mbit/s tokov a zrušili všetky analógové okruhy, čím dosiahli plné digitálne pripojenie do medzinárodnej siete.
Nárast medzinárodnej odchádzajúcej prevádzky v roku 1998
Medzinárodná prevádzka 1996 1997 1998 97/96 98/97
Odchádzajúce volania (mil. min.) 135 144 152 107 % 106 %
Prichádzajúce volania (mil. min.) 159 166 186 104 % 112 %
10 krajín s najväčším objemom odchádzajúcej prevádzky
62831521 17559348 12619158 7726621 6335621 5561044 4518367 3669948 3638462 3029048
Česká republika Nemecko Rakúsko Maďarsko Veľká Británia Taliansko Poľsko Ukrajina USA Francúzko
Medzinárodnú komunikáciu prostredníctvom Slovenských telekomunikácií zlepšujú medzinárodné hlasové služby s pridanou hodnotou.

Naďalej sa úspešne rozvíjala služba Slovakia Direct, ktorá umožňuje občanom SR telefonovať zo zahraničia na Slovensko na účet volaného prostredníctvom operátorky Slovenských telekomunikácií. V roku 1998 bola táto služba dostupná z 39 krajín prostredníctvom 45 zahraničných telekomunikačných prevádzkovateľov. Z hľadiska cestovného ruchu sú medzi nimi takmer všetky najvýznamnejšie krajiny, do ktorých cestujú naši turisti.

Ďalšou novou službou bola predplatená karta GLOBAL, ktorou Slovenské telekomunikácie rozšírili 15. apríla 1998 ponuku telefónnych služieb pre cestovný ruch. Prostredníctvom predplatenej karty GLOBAL mali zákazníci možnosť telefonovať na Slovensko z 36 krajín. Táto služba umožňuje telefonovať i zo Slovenska do zahraničia, ale aj v rámci Slovenska a zo zahraničia do tretích krajín.
Služba Country Direct je určená zahraničným návštevníkom Slovenska. Slovenské telekomunikácie ju poskytujú prostredníctvom 41 zahraničných telekomunikačných prevádzkovateľov do 31 krajín.
Slovenské telekomunikácie začali v roku 1998 poskytovať prístup k službe Country Direct aj prostredníctvom univerzálneho medzinárodného netarifovaného prístupového čísla - UIFN (Universal International Freephone Number). Spolu bolo zriadených
20 UIFN do 10 krajín. V opačnom smere nám pre služby Slovakia Direct a predplatená karta GLOBAL otvorilo UIFN 25 zahraničných prevádzkovateľov v 20 krajinách.
Doplnkové služby digitálnych ústrední
Komfort používania telefónnej služby sa zvyšuje poskytovaním doplnkových služieb, ktoré užívateľom spríjemňujú používanie základnej hlasovej služby.
Slovenské telekomunikácie poskytujú nasledovné štandardné bezplatné doplnkové služby:
  • Čakanie na ďalší prichádzajúci hovor
  • Presmerovanie
  • Zostavenie spojenia bez voľby
  • Trojstranná konverzácia
  • Konferenčné spojenie
  • Budenie
Nadštandardné platené doplnkové služby:
  • Obmedzenie odchádzajúceho volania
  • Zachytenie zlomyseľného volania
  • Výpis odchádzajúcich volaní
  • Prenos tarifných impulzov
Celkový počet zriadených doplnkových služieb ku koncu roka 1998 bol 103 023.
Verejné telefónne automaty
Pohotový prístup k telefónnej službe dopĺňa rastúca sieť verejných telefónnych automatov. K 31. 12. 1998 bolo na Slovensku v prevádzke 13 175 verejných telefónnych automatov, z toho bolo 7 313 mincových verejných telefónnych automatov, čo je 55,51 % z celkového počtu verejných telefónnych automatov a 5 862 kartových verejných telefónnych automatov, čo je 44,49 % z celkového počtu verejných telefónnych automatov.
V roku 1998 predstavoval čistý prírastok 281 verejných telefónnych automatov. Nižší prírastok verejných telefónnych automatov oproti predchádzajúcim rokom bol spôsobený prechodom na nový systém kartových telefónnych automatov, ktorý bol v roku 1998
v skúšobnej prevádzke a nasadený bude v roku 1999.
V roku 1998 vydali Slovenské telekomunikácie 33 motívov telefónnych kariet s počtom 10, 50, 75, 100 a 200 jednotiek, v celkovom náklade 3,6 mil. kusov. Výnosy z verejných telefónnych automatov dosiahli v roku 1998 celkovú sumu 508,6 mil. Sk.
Prístup do internetu
Slovenské telekomunikácie uviedli do prevádzky 25 prístupových uzlov prechodu z verejnej telekomunikačnej siete do internetovej siete ST-IP v každej primárnej oblasti. Tieto uzly sú po technickej stránke schopné zabezpečiť dial-up pripojenie zákazníka ako v štandardnej analógovej kvalite, tak aj v kvalite euroISDN, ktorá dovoľuje zákazníkovi využívať pripojenie do internetu prenosovou rýchlosťou až 128 kbit/s. Technické riešenie uzlov prechodu bolo realizované tak, aby volania na jednotné telefónne číslo 01919 mohli byť uskutočnené z obidvoch typov účastníckych staníc a spoplatňované miestnou tarifou.
Poskytovanie služby Slovakia IP - pre koncových zákazníkov internetu prostredníctvom pevnej digitálnej linky s kapacitou prenosu od 64 kbit/s do rýchlosti 2 MBbit/s bolo rozšírené o možnosť poskytnutia Slovakia IP pre koncových zákazníkov prostredníctvom služby Frame Relay s garantovanou kvalitou CIR od 64 kbit/s do 1024 kbit/s.
Informačná služba
Prostredníctvom informačnej služby na plne automatizovanom systéme poskytujú Slovenské telekomunikácie kvalitný prístup k získavaniu informácií o telefónnych číslach, ako aj k iným všeobecno-prospešným informáciám. Záujem o túto službu neustále narastá v súvislosti s modernizáciou telekomunikačnej siete a v súčasnosti aj so zmenou číslovania v národnej sieti.
Skvalitnenie informačnej služby predstavuje aj zavedenie zariadenia, ktoré bezplatne oznamuje na telefónnom čísle 128 informácie o nových prečíslovaných číslach účastníkov v SR. Do konca roku bolo na službu 128 uskutočnených viac ako 3,8 milióna volaní.
Do informačnej služby patrí aj vydávanie telefónnych zoznamov, ktoré Slovenské telekomunikácie vydávajú spoločne so Zlatými stránkami Mediatel v dvoch oddelených zväzkoch. Sú to zoznamy firiem a organizácií, ktoré budú vychádzať každý rok a zoznamy bytových telefónnych staníc, ktoré budú vychádzať v dvojročnej periodicite.
Plnohodnotnou súčasťou informačnej služby je aj medzinárodná informačná služba. V roku 1998 bol informačný systém Slovenských telekomunikácií DAISY prepojený on line cez protokol E.115 s 22 zahraničnými prevádzkovateľmi, z toho 20 prevádzkovateľov je signatárom EIDQ a dvaja sú mimoeurópski - MCI USA a Telstra Austrália. Operátorky Slovenských telekomunikácií mohli týmto spôsobom rýchlo a pohodlne poskytnúť zákazníkom požadované informácie. Celkový počet vymenených informácií v roku 1998 bol 651 152. Na pracoviskách medzinárodné informácie 0149 a 0139 bolo v roku 1998 pos-kytnutých 672 162 infohovorov, čo predstavuje nárast o 45 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Telefaxová služba
Aj napriek pribúdajúcim novým službám Slovenských telekomunikácií, ktoré umožňujú rýchly prenos dát, využívanou službou ostáva aj telefaxová služba. K sprístupneniu ponúkanej služby prispelo aj zrušenie prihlasovacej povinnosti pre pripojenie telefaxových zariadení na verejnú telekomunikačnú sieť.
Zákazníkom, ktorí nemajú vlastné telefaxové zariadenie, ponúkajú Slovenské telekomunikácie faximilný prenos prostredníctvom siete verejných telefaxových staníc a staníc služ-by postfax. Na Slovensku bolo do konca roku 1998 v prevádzke 55 verejných telefaxových staníc a 11 staníc postfax, ktoré sú umiestnené v zákazníckych miestach INFOTEL.