|
Predstavenie podniku Slovenské telekomunikácie, štátny podnik, Bratislava (ST, š.
p., Bratislava) sú najväčším poskytovateľom telekomunikačných služieb
v Slovenskej republike. Vlastnia a prevádzkujú telekomunikačnú sieť
pokrývajúcu celú krajinu. Poskytujú miestne, medzimestské a medzinárodné služby,
služby prenájmu okruhov, dátových sietí, telexové a telegrafické služby,
distribúciu a šírenie rozhlasového a televízneho signálu a ďalšie
telekomunikačné služby.
ST, š. p., Bratislava vlastnia tiež 60 % podielu
v spoločnosti EuroTel Bratislava, a. s., ktorá prevádzkuje mobilnú telefónnu
sieť štandardu NMT 450 a GSM 900. V Poštovej banke, a. s., vlastnia podiel 25,6 %
a 24 % podiel v spoločnosti EDIVAN, a. s., ktorá zabezpečuje pre ST, š. p.,
Bratislava zúčtovacie operácie a medzibankové operácie.
Dominantným zdrojom príjmov podniku je telefónna
služba, ktorá predstavuje 72 % jeho tržieb. V roku 1997 dosiahol počet
zákazníkov telefónnej služby hodnotu 1 391 864, z čoho 28 % sú právnické
osoby a 72 % fyzické osoby. Hustota telefonizácie týmto prekročila úroveň 25,88 %
staníc na 100 obyvateľov.
Obraz o výsledkoch činnosti podniku za rok 1997
ilustrujú nasledovné základné údaje:
Výnosy celkom (mil. Sk) |
15 249 |
Zisk po zdanení (mil. Sk) |
2 233 |
Objem investícií (mil.
Sk) |
10 937 |
Počet zamestnancov |
15 278 |
ST, š. p., Bratislava vyvíjajú samostatnú
podnikateľskú činnosť v oblasti telekomunikácií. Vláda Slovenskej republiky
v júni 1997 schválila pokračovanie liberalizácie telekomunikačného trhu. Od
roku 1998 majú byť na Slovensku liberalizované všetky telekomunikačné služby
s výnimkou základnej hlasovej telefónnej služby. Liberalizácia verejnej
telefónnej služby sa predpokladá od roku 2003 a závisí od plnenia rozvojových
ukazovateľov telekomunikačnej politiky Slovenskej republiky podnikom ST, š. p.,
Bratislava, ktorý je v súčasnosti pripravený zmeniť v súlade
s legislatívou právnu formu a presun aktív do akciovej spoločnosti. Následne
potom sa očakáva kapitálový vstup strategického partnera, od ktorého sa okrem toho
očakáva aj poskytnutie odborných riadiacich a technických znalostí na zvýšenej
efektívnosti podniku s cieľom pripraviť sa na nástup konkurencie, ako aj
získanie prístupu na globálne informačné a finančné trhy. |