![]() |
![]() |
![]() |
Organizačné zmeny v roku 2003 priniesli optimálne prepojenie predajných kanálov s prevádzkovými činnosťami. Divízia produkcie a služieb intenzívne podporovala marketing a predaj zabezpečením technických predpokladov na všetky činnosti a zlepšenie služieb zákazníkom. Modernizácia sietí V roku 2003 sme ukončili prípravu našich sietí na liberalizáciu telekomunikačného trhu. Pokračovali sme v rozširovaní a modernizácii našej telekomunikačnej infraštruktúry s dôrazom na ich vysokú spoľahlivosť a bezpečnosť. Zákazníci sú čoraz náročnejší a my sme sa usilovali udržať krok s týmto vývojom. Do zabezpečenia našej prevádzky sme investovali nemalé finančné zdroje. Vďaka investíciám vo výške takmer 5,2 mld. Sk do sieťovej infraštruktúry a iných funkčných oblastí si naša spoločnosť udržala svoje miesto medzi najväčšími investormi a potvrdila pozíciu najvýznamnejšieho investora v oblasti telekomunikácií na Slovensku. Lepšia kvalita hlasových sietí zvyšuje spokojnosť zákazníkov Zdigitalizovali sme ďalších 62 analógových uzlov služieb, čím sme ku koncu roka 2003 zvýšili mieru digitalizácie na takmer 86 %. Naša sieť bude plne digitalizovaná do konca roka 2004. Bude to významný krok smerom k modernizácii siete a poskytovaniu nových služieb pre našich zákazníkov.
Prebiehajúca digitalizácia uzlov spojovacej siete umožnila zvýšiť kapacitu pre poskytovanie ISDN služieb. Na konci roka 2003 používali naši zákazníci takmer 180 000 ISDN kanálov.
Rozširujeme dostupnosť širokopásmového prístupu Najvýznamnejšou oblasťou rozširovania a modernizácie prístupovej siete bolo uvedenie poskytovania služby ADSL. V júni 2003 sme túto technológiu sprístupnili v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici. Do konca roka 2003 bola služba ADSL dostupná v ďalších 13 mestách.
V roku 2003 sme našim firemným zákazníkom naďalej poskytovali špeciálne riešenia integrujúce hlasové a dátové služby. Vytvorili a pripojili sme interné dátové siete predovšetkým pre zákazníkov z oblasti bankovníctva a štátnej správy. Rozšírili sme kapacity optických a metalických sietí. Kapacita metalických sietí vzrástla oproti minulému roku o 81 086 kmp (kilometrov párov). Sieť optických káblov sa oproti roku 2002 zväčšila o 551 km. Jej celková dĺžka už presiahla 8 400 km. Metalické a optické káble nahrádzajú staré závesné alebo hliníkové káble a umožňujú prístup k našej sieti v oblastiach, ktoré predtým neboli pokryté. Výrazne zvyšujú kvalitu siete a dostupnosť našich služieb. Vysoká spoľahlivosť a bezpečnosť IP siete V roku 2003 sme modernizovali a skvalitnili sieť ST IP (Internet Protocol). Prostredníctvom posilnenia vlastností chrbticovej siete IP MPLS (Internet Protocol Multiprotocol Label Switching) sme zdokonalili jej spoľahlivosť a bezpečnosť. Zvýšenie verzie serverov pre elektronickú poštu viedlo k zlepšeniu výkonnosti a spoľahlivosti e-mailových služieb a skvalitneniu služby ST Box. Implementáciou konfiguračného manažmentu riešenia MPLS VPN (Multiprotocol Label Switching Virtual Private Network) v roku 2003 sme vytvorili efektívny nástroj na monitorovanie a kontrolu prevádzky v sieti, zvyšovanie kvality služieb a elimináciu bezpečnostných rizík. Optimalizovali sme platformy dátových sietí V roku 2003 sme investovali do posilnenia a optimalizácie platforiem dátových sietí v takom rozsahu, ktorý zabezpečil potreby trhu. Keďže geografické pokrytie Slovenska uzlami dátových sietí bolo v minulom období dostatočne vybudované, celkový počet uzlov vo všetkých troch doménach siete ST-WAN/VAN (Wide Area Network/Value-added Network) sa oproti roku 2002 rozšíril len o ďalších 16 uzlov. V závere roka 2003 sieť obsahovala celkový počet 281 uzlov. Záujem zákazníkov o dátové služby si vyžiadal takmer 63-percentný nárast počtu portov v tejto sieti. Sieť WAN/VAN poskytovala zákazníkom dva druhy služieb – prenájom okruhov a Frame Relay. V roku 2003 sme posilnili aj sieť ST ATM (Asynchronous Transfer Mode). Počet uzlov tejto siete sme stabilizovali na 25. Sieť pozostáva prevažne z ATM prepínačov so spínacou kapacitou 6,4 Gbit/s. Celkový počet portov v sieti ST ATM sa v priebehu roka zvýšil o viac ako 72 %. Spokojný zákazník ostáva našou prioritou V roku 2003 sme zaviedli rôzne podporné systémy, čím sme významne zefektívnili celý proces od objednávky služby po jej inštaláciu u zákazníka. Čakaciu lehotu na zriadenie služby sme úspešne skrátili v priemere na 10 pracovných dní. Súčasne so zavedením dohôd o úrovni poskytovaných služieb (SLA – Service Level Agreement) sme v pilotnej prevádzke zaviedli nové systémy na podporu a monitorovanie parametrov týchto dohôd. V budúcnosti tieto systémy umožnia našim zákazníkom neustále sledovať kvalitu poskytovaných služieb. Centralizácia ohlasovania porúch do štyroch centier významne prispela k zlepšeniu výkonu v prospech zákazníka. Centrá ohlasovania porúch reagovali až na 96,6 % prichádzajúcich volaní do 20 sekúnd. V roku 2003 naši technici odstránili 80 % porúch v dátovej sieti do troch hodín. Neustále zlepšovanie procesu poskytovania služieb a zabezpečovania kvality zostáva aj naďalej našou dlhodobou strategickou prioritou. Položili sme základy pre služby sietí novej generácie Strategické rozhodnutie akcionárov našej spoločnosti prijaté v novembri 2003 položilo základy pre zavedenie najmodernejšej technológie sietí novej generácie (NGN – Next Generation Network). Táto technológia nám v budúcnosti umožní vytvoriť jednotnú paketovo orientovanú sieť, ktorá podporí integráciu rôznych druhov služieb vrátane hlasových, dátových aj multimediálnych služieb. |
![]() |