pokrok
[vývoj vďaka skúsenosti]
Prinášame spoľahlivé cesty komunikácie, hľadáme nové
riešenia a vďaka využívaniu najmodernejších technológií
a infraštruktúry umožňujeme, aby každý z našich zákazníkov
mohol využívať čo najlepšie produkty
a služby na uskutočňovanie svojich komunikačných potrieb. |
 |
 |
Vlastníme kvalitnú a modernú sieťovú infraštruktúru
Slovenské telekomunikácie, a.s., podobne ako
v minulých rokoch, aj v roku 2002 pokračovali v neustálej
modernizácii, skvalitňovaní a rozširovaní svojej sieťovej
infraštruktúry. Zároveň sme naše siete pripravovali na úplnú
liberalizáciu telekomunikačného trhu. Prínosom bolo aj využívanie
synergie v rámci Deutsche Telekom Group.
Naša spojovacia sieť je pripravená na podmienky
úplnej liberalizácie
Pri budovaní a modernizácii spojovacej siete sa hlavný dôraz
kládol najmä na 4 hlavné oblasti. Prvou bolo zvyšovanie miery
digitalizácie a s tým spojená modernizácia siete. Druhou oblasťou
bolo plnenie požiadaviek trhu na hlasové služby. Treťou, nemenej
podstatnou oblasťou bolo vytvorenie podmienok na bezproblémový
vstup na plne liberalizovaný trh a prípravu siete na prepájanie
s alternatívnymi operátormi. Štvrtou bola už tradičná spolupráca
s významnými medzinárodnými telekomunikačnými spoločnosťami
a národnými mobilnými operátormi.
Pokračovali sme v zvyšovaní miery digitalizácie, ktorá ku
koncu roka 2002 dosiahla úroveň takmer 81 %, čo znamená nárast
o 5 %. Počet novovybudovaných telefónnych prípojok presiahol
27 000 a počet základných prístupov (BRA) ISDN sa zvýšil o ďalších
16 464. Na základe veľkého záujmu zákazníkov sa počet primárnych
prístupov (PRA) ISDN v porovnaní s rokom 2001 výrazne zvýšil,
a to až o 87 %.
Podarilo sa nám úspešne pripraviť v sieti také technické
podmienky, ktoré umožňujú sekundovú tarifikáciu po prvej minúte,
identifikáciu volajúceho a poskytovanie ďalších nových služieb.
Nárast miery digitalizácie |
 |
Rozširovali sme prístupovú sieť a výrazne zvýšili
jej kapacitu
V roku 2002 sme pokračovali najmä vo výstavbe tzv. integrovaných
prístupových systémov schopných zabezpečovať integráciu hlasu,
dát a širokopásmového prístupu. Ich výsledná kapacita ku koncu
roka 2002 dosiahla 78 224 ekvivalentných kanálov, čo tvorilo
52 % nárast kapacity oproti roku 2001. Dopyt zákazníkov po
dátových službách výrazne vzrástol a v prípade WAN prístupov
bol ich celkový nárast až 160 %. Nárast kapacity medených
káblov predstavoval 89 252 kmp a sieť optických káblov sa
rozšírila o ďalších 297 km. Jej celková dĺžka tak už presiahla
7 900 km. Počet rádiových prístupov sa stabilizoval na úrovni
11 500 ekvivalentných kanálov. V roku 2002 boli tiež do siete
úspešne implementované všetky technické prostriedky umožňujúce
poskytovanie širokopásmového prístupu (ADSL).
Posilňujeme a optimalizujeme platformy dátových
sietí
Celkový počet uzlov vo všetkých doménach ST-WAN/VAN (Wide
area network/Value-added network) siete sa oproti roku 2001
zvýšil o ďalších 41 uzlov a sieť tak na konci roku 2002 disponovala
spolu 275 uzlami. Čo sa týka počtu portov siete, ten sa počas
roka 2002 zvýšil o viac ako 18 %. Voči koncovým zákazníkom
poskytovala WAN/VAN sieť službu prenajatých okruhov na úrovni
Nx64 kbit/s až do rýchlosti 2048 kbit/s a službu Frame relay,
a to v celej škále prístupových rýchlostí až do 2048
kbit/s pre AR (Access rate) a 1024 kbit/s pre CIR (Committed
information rate).
V roku 2002 sme pokračovali v rozširovaní ST-ATM siete. Tá
bola prioritne využívaná na poskytovanie služieb FRoATM, prepojenia
sietí LAN a služieb videokonferencií. Z dôvodu zvýšeného záujmu
zákazníkov o uvedené služby sa počas roka 2002 celkový počet
portov v ST-ATM sieti zvýšil až o 157 %.
Investovanie do IP siete je odrazom zámeru implementovať moderné
technológie
IP sieť prešla v porovnaní s ostatnými našimi sieťami najvýraznejšími
kvalitatívnymi zmenami. Medzi hlavné patril upgrade jednotlivých
vrstiev siete, upgrade chrbticovej siete až na úroveň STM-16
a upgrade distribučnej úrovne na úroveň STM-1. Najdôležitejšou
zmenou znamenajúcou významné skvalitnenie služieb pre zákazníkov
bola implementácia platformy MPLS (Multiprotocol label
switching). Slovenské telekomunikácie, a.s., tak získali možnosť
poskytovania komplexných zákazníckych riešení na princípe
virtuálnych privátnych sietí (VPN), a to s garanciami najvyššej
kvality služieb (QoS).
Ku koncu roka 2002 sme disponovali vysokospoľahlivou, robustnou
a celonárodnou sieťou, smerujúcou k označeniu piatimi deviatkami
(99,999 %). Okrem tradičného využívania siete na poskytovanie
on-line služieb, IP VPDN a WEB housingu bola sieť využívaná
taktiež na technickú realizáciu dôležitých zákazníckych projektov,
ako aj prípravu technických prostriedkov na umožnenie širokopásmového
pripojenia (ADSL) do internetu.
Nárast kapacity transportnej siete ako univerzálneho
poskytovateľa prenosových kapacít
Transportná sieť zaznamenala až štvornásobný nárast kapacity
v porovnaní s rokom 1998. Prispela k tomu aj implementácia
DWDM (Dense wavelength division multiplexing) technológie.
V roku 2002 sme zvýšili jej dostupnosť, spoľahlivosť a zdokonalili
úrovne manažovateľnosti a zabezpečenia vysokej kvality prevádzky.
Nárast kapacity transportnej siete |
 |
Zlepšenie riadenia procesov a kvality služieb
Jedným z hlavných cieľov v roku 2002 bolo kvalitne pripraviť
infraštruktúru a technológie na konkurenčné prostredie trhu,
a to nielen optimalizáciou procesov zriaďovania
služieb, ale aj trvalým zabezpečovaním ich vysokej kvality.
Takýto prístup prináša skrátenie času pri zriaďovaní služieb,
zefektívnenie činnosti prevádzky, administrácie a údržby,
skvalitnenie starostlivosti o zákazníka a nepretržité sledovanie
a garantovanie dohodnutých kvalitatívnych parametrov služby
(SLA).
V roku 2002 sa začala realizovať prvá etapa spomínaných aktivít.
Bola zameraná na implementáciu aplikácií podporujúcich elektronický
tok pracovných príkazov (Work Flow Management System) a centrálny
databázový systém evidencie sieťovej infraštruktúry (Inventory
and Network Resource Management System). Po jej ukončení sa
výrazným spôsobom zrýchli a skvalitní proces zriaďovania
služieb zákazníkom.
Správne riadenie využívania informačných technológií
K vedúcemu postaveniu Slovenských telekomunikácií, a.s.,
významne prispieva správne riadenie využívania informačných
technológií. Vďaka nemu máme technické predpoklady pre kvalitnú
realizáciu služieb a produktov a zároveň nám umožňuje podporovať
vnútrofiremné procesy.
Moderné technológie zvyšujú kvalitu starostlivosti
o zákazníka a spôsobu fakturácie
To, že sme mohli uviesť na trh nové moderné produkty, pokračovať
v zvyšovaní kvality a efektivity služieb a centralizovať obslužné
činnosti, je výsledkom úspešného implementovania programu
Starostlivosti o zákazníka a fakturácie. V rámci neho sa uskutočnilo
zavedenie sekundovej tarifikácie po prvej minúte a migrácia
zákazníkov Slovenských telekomunikácií, a.s., do nového informačného
systému Starostlivosti o zákazníka a fakturácie. Výsledky
programu v priebehu roka 2002 znamenali úspešnú migráciu všetkých
dát zákazníkov Slovenských telekomunikácií, a.s., z pôvodných
decentralizovaných systémov a pracovísk do nového integrovaného
riešenia, ktoré umožňuje konsolidovaný a komplexný pohľad
na zákazníka a poskytovanie efektívnych a kvalitných
služieb.
Architektúra nového riešenia pozostáva z troch hlavných komponentov
s využitím hotových IT aplikácií na svetovej úrovni: integrovaný
manažment vzťahov so zákazníkom, konvergentný fakturačný a
účtovný komponent a komponent integrácie podnikových aplikácií
(EAI). Hlavne využívaním EAI sa Slovenské telekomunikácie,
a.s., zaradili medzi popredné spoločnosti, ktoré využívajú
najmodernejšie technológie.
Nový mediačný systém na podporu moderných produktov
Mediačný systém umožnil kontrolovateľný proces zberu záznamov
o hovoroch zo siete a zasielanie potvrdených a štandardizovaných
informácií o využívaní siete zákazníkmi do fakturačného systému.
Je využívaný pre celú prevádzku siete, t. j. pre
tradičné hlasové služby, ISDN, on-line služby, prepojenie
s inými operátormi, ako aj špecializované produkty.
Informačné technológie prispievajú k pripravenosti
na liberalizáciu
Ako súčasť programu Starostlivosti o zákazníka a fakturácie
sa v roku 2002 začal realizovať špeciálny projekt na vytvorenie
systému Fakturácie služieb prepojenia operátorov (ICBS). Jeho
cieľom bola príprava podnikových procesov a systémov na prispôsobenie
sa podmienkam liberalizovaného trhu. Tento systém umožňuje
odúčtovanie medzi Slovenskými telekomunikáciami, a.s., a ostatnými
prevádzkovateľmi telekomunikačných služieb, pôsobiacimi na
liberalizovanom trhu.
Naše dátové centrum umožňuje nepretržitú dostupnosť
a zvýšenú bezpečnosť
Pokračovali sme v centralizácii informačných systémov a
aplikácií. Vďaka tomu môžeme mať naraz prehľad o celej činnosti
spoločnosti a štandardizovaním procesov sa zvyšuje naša efektivita.
Prevádzka dátových centier, ktoré spĺňajú najvyššie svetové
štandardy, bola v režime 24 hodín a 365 dní v roku. Takýto
spôsob prevádzky je zárukou potrebnej spoľahlivosti, bezpečnosti
a škálovateľnosti výkonu, ktorý vyžadujú naši zákazníci, ako
aj interné prostredie spoločnosti.
Projekt Dátové centrá zabezpečuje konsolidáciu všetkých IT
systémov Slovenských telekomunikácií, a.s., do centralizovaných
dátových centier, poskytnutie nepretržitej dostupnosti aplikácií
zákazníkom (zvýšenie výkonu a dostupnosti), definovanie a implementáciu
štandardov a procesov pre základné a podporné funkcie dátových
centier, implementáciu plánov a opatrení pre zabezpečenie
kontinuity v podnikaní. Dôraz sa kladie na prevenciu a zvýšenú
bezpečnosť, ako aj na vytvorenie základov pre budúce požiadavky
a rast. V roku 2002 sa dokončilo a sprevádzkovalo prvé dátové
centrum v Košiciach a plánujeme otvoriť ďalšie v Prešove.
Budeme ďalej skvalitňovať naše služby
V roku 2003 budeme pokračovať v realizácii všetkých projektov,
ktoré sme začali v roku 2002. Súčasťou našej práce budú ďalšie
iniciatívy, ktoré nám pomôžu ešte viac skvalitniť a zefektívniť
služby, poskytované našim zákazníkom. Technická vyspelosť
našej siete a moderné informačné technológie budú naďalej
súčasťou zachovania silnej pozície Slovenských telekomunikácií,
a.s., na telekomunikačnom trhu.
|