pokrok

[vývoj vďaka skúsenosti]

Prinášame spoľahlivé cesty komunikácie, hľadáme nové riešenia a vďaka využívaniu najmodernejších technológií a infraštruktúry umožňujeme, aby každý z našich zákazníkov mohol využívať čo najlepšie produkty
a služby na uskutočňovanie svojich komunikačných potrieb.

Vlastníme kvalitnú a modernú sieťovú infraštruktúru

Slovenské telekomunikácie, a.s., podobne ako v minulých rokoch, aj v roku 2002 pokračovali v neustálej modernizácii, skvalitňovaní a rozširovaní svojej sieťovej infraštruktúry. Zároveň sme naše siete pripravovali na úplnú liberalizáciu telekomunikačného trhu. Prínosom bolo aj využívanie synergie v rámci Deutsche Telekom Group.

Naša spojovacia sieť je pripravená na podmienky úplnej liberalizácie

Pri budovaní a modernizácii spojovacej siete sa hlavný dôraz kládol najmä na 4 hlavné oblasti. Prvou bolo zvyšovanie miery digitalizácie a s tým spojená modernizácia siete. Druhou oblasťou bolo plnenie požiadaviek trhu na hlasové služby. Treťou, nemenej podstatnou oblasťou bolo vytvorenie podmienok na bezproblémový vstup na plne liberalizovaný trh a prípravu siete na prepájanie s alternatívnymi operátormi. Štvrtou bola už tradičná spolupráca s významnými medzinárodnými telekomunikačnými spoločnosťami a národnými mobilnými operátormi.

Pokračovali sme v zvyšovaní miery digitalizácie, ktorá ku koncu roka 2002 dosiahla úroveň takmer 81 %, čo znamená nárast o 5 %. Počet novovybudovaných telefónnych prípojok presiahol 27 000 a počet základných prístupov (BRA) ISDN sa zvýšil o ďalších 16 464. Na základe veľkého záujmu zákazníkov sa počet primárnych prístupov (PRA) ISDN v porovnaní s rokom 2001 výrazne zvýšil, a to až o 87 %.

Podarilo sa nám úspešne pripraviť v sieti také technické podmienky, ktoré umožňujú sekundovú tarifikáciu po prvej minúte, identifikáciu volajúceho a poskytovanie ďalších nových služieb.

Nárast miery digitalizácie

Rozširovali sme prístupovú sieť a výrazne zvýšili jej kapacitu

V roku 2002 sme pokračovali najmä vo výstavbe tzv. integrovaných prístupových systémov schopných zabezpečovať integráciu hlasu, dát a širokopásmového prístupu. Ich výsledná kapacita ku koncu roka 2002 dosiahla 78 224 ekvivalentných kanálov, čo tvorilo 52 % nárast kapacity oproti roku 2001. Dopyt zákazníkov po dátových službách výrazne vzrástol a v prípade WAN prístupov bol ich celkový nárast až 160 %. Nárast kapacity medených káblov predstavoval 89 252 kmp a sieť optických káblov sa rozšírila o ďalších 297 km. Jej celková dĺžka tak už presiahla 7 900 km. Počet rádiových prístupov sa stabilizoval na úrovni 11 500 ekvivalentných kanálov. V roku 2002 boli tiež do siete úspešne implementované všetky technické prostriedky umožňujúce poskytovanie širokopásmového prístupu (ADSL).

Posilňujeme a optimalizujeme platformy dátových sietí

Celkový počet uzlov vo všetkých doménach ST-WAN/VAN (Wide area network/Value-added network) siete sa oproti roku 2001 zvýšil o ďalších 41 uzlov a sieť tak na konci roku 2002 disponovala spolu 275 uzlami. Čo sa týka počtu portov siete, ten sa počas roka 2002 zvýšil o viac ako 18 %. Voči koncovým zákazníkom poskytovala WAN/VAN sieť službu prenajatých okruhov na úrovni Nx64 kbit/s až do rýchlosti 2048 kbit/s a službu Frame relay, a to v celej škále prístupových rýchlostí až do 2048 kbit/s pre AR (Access rate) a 1024 kbit/s pre CIR (Committed information rate).

V roku 2002 sme pokračovali v rozširovaní ST-ATM siete. Tá bola prioritne využívaná na poskytovanie služieb FRoATM, prepojenia sietí LAN a služieb videokonferencií. Z dôvodu zvýšeného záujmu zákazníkov o uvedené služby sa počas roka 2002 celkový počet portov v ST-ATM sieti zvýšil až o 157 %.


Investovanie do IP siete je odrazom zámeru implementovať moderné technológie

IP sieť prešla v porovnaní s ostatnými našimi sieťami najvýraznejšími kvalitatívnymi zmenami. Medzi hlavné patril upgrade jednotlivých vrstiev siete, upgrade chrbticovej siete až na úroveň STM-16 a upgrade distribučnej úrovne na úroveň STM-1. Najdôležitejšou zmenou znamenajúcou významné skvalitnenie služieb pre zákazníkov bola implementácia platformy MPLS (Multiprotocol label switching). Slovenské telekomunikácie, a.s., tak získali možnosť poskytovania komplexných zákazníckych riešení na princípe virtuálnych privátnych sietí (VPN), a to s garanciami najvyššej kvality služieb (QoS).

Ku koncu roka 2002 sme disponovali vysokospoľahlivou, robustnou a celonárodnou sieťou, smerujúcou k označeniu piatimi deviatkami (99,999 %). Okrem tradičného využívania siete na poskytovanie on-line služieb, IP VPDN a WEB housingu bola sieť využívaná taktiež na technickú realizáciu dôležitých zákazníckych projektov, ako aj prípravu technických prostriedkov na umožnenie širokopásmového pripojenia (ADSL) do internetu.

Nárast kapacity transportnej siete ako univerzálneho poskytovateľa prenosových kapacít

Transportná sieť zaznamenala až štvornásobný nárast kapacity v porovnaní s rokom 1998. Prispela k tomu aj implementácia DWDM (Dense wavelength division multiplexing) technológie. V roku 2002 sme zvýšili jej dostupnosť, spoľahlivosť a zdokonalili úrovne manažovateľnosti a zabezpečenia vysokej kvality prevádzky.

Nárast kapacity transportnej siete

Zlepšenie riadenia procesov a kvality služieb

Jedným z hlavných cieľov v roku 2002 bolo kvalitne pripraviť infraštruktúru a technológie na konkurenčné prostredie trhu, a to nielen optimalizáciou procesov zriaďovania služieb, ale aj trvalým zabezpečovaním ich vysokej kvality. Takýto prístup prináša skrátenie času pri zriaďovaní služieb, zefektívnenie činnosti prevádzky, administrácie a údržby, skvalitnenie starostlivosti o zákazníka a nepretržité sledovanie a garantovanie dohodnutých kvalitatívnych parametrov služby (SLA).

V roku 2002 sa začala realizovať prvá etapa spomínaných aktivít. Bola zameraná na implementáciu aplikácií podporujúcich elektronický tok pracovných príkazov (Work Flow Management System) a centrálny databázový systém evidencie sieťovej infraštruktúry (Inventory and Network Resource Management System). Po jej ukončení sa výrazným spôsobom zrýchli a skvalitní proces zriaďovania služieb zákazníkom.

Správne riadenie využívania informačných technológií

K vedúcemu postaveniu Slovenských telekomunikácií, a.s., významne prispieva správne riadenie využívania informačných technológií. Vďaka nemu máme technické predpoklady pre kvalitnú realizáciu služieb a produktov a zároveň nám umožňuje podporovať vnútrofiremné procesy.

Moderné technológie zvyšujú kvalitu starostlivosti o zákazníka a spôsobu fakturácie

To, že sme mohli uviesť na trh nové moderné produkty, pokračovať v zvyšovaní kvality a efektivity služieb a centralizovať obslužné činnosti, je výsledkom úspešného implementovania programu Starostlivosti o zákazníka a fakturácie. V rámci neho sa uskutočnilo zavedenie sekundovej tarifikácie po prvej minúte a migrácia zákazníkov Slovenských telekomunikácií, a.s., do nového informačného systému Starostlivosti o zákazníka a fakturácie. Výsledky programu v priebehu roka 2002 znamenali úspešnú migráciu všetkých dát zákazníkov Slovenských telekomunikácií, a.s., z pôvodných decentralizovaných systémov a pracovísk do nového integrovaného riešenia, ktoré umožňuje konsolidovaný a komplexný pohľad na zákazníka a poskytovanie efektívnych a kvalitných služieb.

Architektúra nového riešenia pozostáva z troch hlavných komponentov s využitím hotových IT aplikácií na svetovej úrovni: integrovaný manažment vzťahov so zákazníkom, konvergentný fakturačný a účtovný komponent a komponent integrácie podnikových aplikácií (EAI). Hlavne využívaním EAI sa Slovenské telekomunikácie, a.s., zaradili medzi popredné spoločnosti, ktoré využívajú najmodernejšie technológie.

Nový mediačný systém na podporu moderných produktov

Mediačný systém umožnil kontrolovateľný proces zberu záznamov o hovoroch zo siete a zasielanie potvrdených a štandardizovaných informácií o využívaní siete zákazníkmi do fakturačného systému. Je využívaný pre celú prevádzku siete, t. j. pre tradičné hlasové služby, ISDN, on-line služby, prepojenie s inými operátormi, ako aj špecializované produkty.

Informačné technológie prispievajú k pripravenosti na liberalizáciu

Ako súčasť programu Starostlivosti o zákazníka a fakturácie sa v roku 2002 začal realizovať špeciálny projekt na vytvorenie systému Fakturácie služieb prepojenia operátorov (ICBS). Jeho cieľom bola príprava podnikových procesov a systémov na prispôsobenie sa podmienkam liberalizovaného trhu. Tento systém umožňuje odúčtovanie medzi Slovenskými telekomunikáciami, a.s., a ostatnými prevádzkovateľmi telekomunikačných služieb, pôsobiacimi na liberalizovanom trhu.

Naše dátové centrum umožňuje nepretržitú dostupnosť a zvýšenú bezpečnosť

Pokračovali sme v centralizácii informačných systémov a aplikácií. Vďaka tomu môžeme mať naraz prehľad o celej činnosti spoločnosti a štandardizovaním procesov sa zvyšuje naša efektivita. Prevádzka dátových centier, ktoré spĺňajú najvyššie svetové štandardy, bola v režime 24 hodín a 365 dní v roku. Takýto spôsob prevádzky je zárukou potrebnej spoľahlivosti, bezpečnosti a škálovateľnosti výkonu, ktorý vyžadujú naši zákazníci, ako aj interné prostredie spoločnosti.

Projekt Dátové centrá zabezpečuje konsolidáciu všetkých IT systémov Slovenských telekomunikácií, a.s., do centralizovaných dátových centier, poskytnutie nepretržitej dostupnosti aplikácií zákazníkom (zvýšenie výkonu a dostupnosti), definovanie a implementáciu štandardov a procesov pre základné a podporné funkcie dátových centier, implementáciu plánov a opatrení pre zabezpečenie kontinuity v podnikaní. Dôraz sa kladie na prevenciu a zvýšenú bezpečnosť, ako aj na vytvorenie základov pre budúce požiadavky a rast. V roku 2002 sa dokončilo a sprevádzkovalo prvé dátové centrum v Košiciach a plánujeme otvoriť ďalšie v Prešove.

Budeme ďalej skvalitňovať naše služby

V roku 2003 budeme pokračovať v realizácii všetkých projektov, ktoré sme začali v roku 2002. Súčasťou našej práce budú ďalšie iniciatívy, ktoré nám pomôžu ešte viac skvalitniť a zefektívniť služby, poskytované našim zákazníkom. Technická vyspelosť našej siete a moderné informačné technológie budú naďalej súčasťou zachovania silnej pozície Slovenských telekomunikácií, a.s., na telekomunikačnom trhu.