pozornosť
[dôležité sú potreby zákazníkov]
Zamerali sme sa na to, aby sme boli pripravení
priniesť našim zákazníkom možnosť výberu
z nových a zaujímavých produktov
a aby sme ešte viac zvýšili kvalitu našich služieb.
Telefonovanie v našej sieti stále patrí
na Slovensku medzi najvýhodnejšie. |
 |
 |
Zaplatíte len toľko, koľko naozaj prevoláte
V roku 2002 sme ako jeden z mála európskych telekomunikačných
operátorov pevných liniek zaviedli sekundovú tarifikáciu po
prvej minúte. Táto umožnila, že sme prostredníctvom takmer
1,5 milióna telefónnych liniek mohli našim zákazníkom ponúknuť
nové volacie programy s výhodnými cenami.
Šruktúra volaní v roku 2002 |
 |
Najlepšie ceny na celom Slovensku
Spolu so sekundovou tarifikáciou po prvej minúte sme uviedli
nové štandardné tarify pre bytových zákazníkov s volacími
programami, ktoré zahŕňajú voľné minúty pre miestne a medzimestské
hovory. V kombinácii s novým vzhľadom faktúry získali zákazníci
lepší prehľad o svojom telefonovaní. Zároveň sme s uvedením
nových volacích programov ponúkli najlepšie víkendové ceny
hovorov na Slovensku. Cena medzimestských hovorov bola len
1,50* Sk/min. a miestnych hovorov len 1 Sk/min. Ceny
volaní v rámci siete Slovenských telekomunikácií, a.s., patrili
na Slovensku stále medzi najvýhodnejšie.
S nami si môžete vyberať
Sekundová tarifikácia po prvej minúte umožnila, že sme mohli
lepšie splniť očakávania našich zákazníkov a presnejšie napĺňať
ich potreby. Umožnila nám tiež uviesť na trh voliteľné volacie
programy so špeciálnymi tarifami. Veľkú popularitu si ihneď
získal ST Mini s 30 voľnými minútami, najlepšie riešenie pre
"pasívne" volajúcich užívateľov (tých, ktorí predovšetkým
prijímajú hovory). Ďalší z úplne nových voliteľných programov
pre bonitných bytových zákazníkov bol ST Maxi, s ktorým zákazník
získal 60 voľných minút a výnimočne nízke ceny hovorov v slabej
a víkendovej prevádzke - iba 0,60 Sk/min. pre miestne aj medzimestské
hovory.
Nové volacie programy Business Partner 12, 60 a 300 boli
predstavené v druhej polovici roka 2002 a navrhnuté tak, aby
splnili vysoké komunikačné potreby našich malých, stredných
a veľkých firemných zákazníkov. Všetky ponúkajú lacnejšie
ceny za medzinárodné hovory, zľavy z hovorného a lojalitné
zľavy.
Výhodný internet
V októbri 2002 Slovenské telekomunikácie, a.s., predstavili
inovatívne programy pre používateľov internetu - Internet
Efektiv a Internet Intensiv. Poskytujú riešenie pre zákazníkov,
ktorí uskutočňujú dlhšie internetové volania, napr. na prezeranie
webových stránok, sťahovanie súborov, on-line aplikácie. Tarifný
model znižuje cenu za dlhšie volania do internetu a poskytuje
základný počet voľných hodín.
Individuálne riešenie ST Voice-VPN
Individuálne zákaznícke riešenia pre hlasovú komunikáciu
sme predstavili ako komplexné riešenia pre našich najväčších
zákazníkov. Integrujú všetky prístupy klienta a vytvárajú
virtuálnu hlasovú sieť so špeciálnou fakturáciou a zľavami.
Neustály rast ST ISDN
Na konci roka 2002 používali zákazníci Slovenských telekomunikácií,
a.s., spolu 129 400 ISDN B-kanálov, vrátane základného (BRA)
i primárneho (PRA) prístupu. Je to nárast o 57,4 % oproti
predchádzajúcemu roku. ISDN je populárne najmä medzi firemnými
zákazníkmi a na konci roka 2002 bola takmer každá štvrtá podnikateľská
linka s ISDN prístupom. V auguste 2002 sme predstavili
nové volacie programy ST ISDN Profi a ST ISDN Dynamik, ktorý
sa stal vďaka svojim podmienkam najobľúbenejším volacím programom
pre ISDN.
Počet ISDN B-kanálov |
 |
Sme lídrom na trhu dátovej komunikácie
V oblasti dátových služieb pokračujeme v stabilizácii našej
najdôležitejšej dátovej služby - služby prenájmu okruhov a
vo vývoji smerom k virtuálnym privátnym sieťam založeným na
IP/MPLS. V minulom roku sme rozšírili svoje produktové portfólio
prenajatých okruhov o metropolitné prenajaté okruhy, ktoré
majú oba terminálové body v jednom z krajských miest. Úspešne
sme ukončili pilotné poskytovanie služby ST Dial VPN a zaradili
ju medzi svoje štandardné produkty. Za účelom zvýšenia kvality
poskytovaných dátových služieb sme v roku 2002 zvýšili kvalitatívnu
úroveň ST-IP siete prostredníctvom implementácie MPLS technológie.
Popri poskytovaní služby IP VPN založenej na Frame Relay a
ATM tento nárast kvality umožnil poskytovanie úplne manažovateľnej
siete MPLS VPN.
ST Online má najvyšší podiel na trhu
V roku 2002 dosiahol ST Online pozíciu masového internetového
produktu s integrovanými, štandardizovanými riešeniami s jednoduchou
obsluhou a za výhodné ceny. Dôkazom tohto úspechu je viac
ako 50 %-ný podiel na trhu. Počet zákazníkov, ktorí ho využívajú,
vzrástol v roku 2002 o 44,6 % a na konci roku 2002 ich bolo
už 65 000.
Vývoj počtu zákazníkov St Online |
 |
Redizajn portfólia ST Online priniesol spokojnosť
zákazníkov
Vytvorenie jasného portfólia prístupov, mailových a hostingových
produktov, ktoré umožnili jednoduchú kombináciu i reporting
nákladov a výnosov a ich efektívne zavedenie, umožnilo zvýšenie
priemerného počtu nových zákazníkov z 1 200 na 3 000
počas posledných troch mesiacov roka 2002.
Zmenená situácia na trhu vyžadovala modulárne portfólio jednotlivých
produktov pripojenia, služieb elektronickej pošty a webhostingových
služieb, z ktorých si zákazník môže vytvoriť riešenie sám
presne podľa svojich potrieb.
Portál ST Online
V októbri 2002 sme zákazníkom sprístupnili novú verziu webovej
stránky www.stonline.sk
a rozhranie pre ST Online produkty moj.stonline.sk
(služby elektronickej pošty, webmail, SMS notifikácia, užívateľský
portál, webový kalendár, adresár a užívateľský nástroj).
Zákazníci ocenili nový, ľahko navigovateľný dizajn webovej
stránky, integrovaný webmail aj možnosti kalendára.
Poskytujeme služby s pridanou hodnotou
Najúspešnejšou službou na platforme inteligentnej siete,
ktorú sme zaviedli v roku 2002, bolo bezplatné číslo 0800,
ktoré vďaka rozšíreným možnostiam a flexibilite zaznamenalo
až 45 %-ný nárast výnosov v porovnaní s rokom 2001, a zvýhodnené
číslo 0850, ktorého výnosy po zavedení novej tarify a podmienok
pre poskytovanie služby v júli 2002 vzrástli v porovnaní s rokom
2001 o viac ako 100 %.
Stále miesto u zákazníkov si udržiavajú telefónne a predplatené
karty. Výrazne vzrástla obľuba predplatenej karty Global,
čoho dôkazom je aj 40 %-ný nárast výnosov z nej v porovnaní
s rokom 2001. Aktívne boli využívané aj služby našich operátorov
v Informačnej službe, ktorá je zákazníkom k dispozícii nepretržite
24 hodín.
Počet predaných predplatených a aktívnych
postplatených kariet |
 |
Udržali sme pozitívny vývoj pri predaji koncových
telekomunikačných zariadení
Počas roka 2002 si Slovenské telekomunikácie, a.s., udržali
popredné postavenie na trhu v predaji koncových telekomunikačných
zariadení (KTZ). Ich predaný počet vzrástol o 24 %. Výnosy
z predaja koncových telekomunikačných zariadení boli ovplyvnené
úspešnou stratégiou predaja ISDN služby zameranou na získanie
dlhodobých užívateľov.
Uvedením nových volacích programov v spojení s novými typmi
koncových telekomunikačných zariadení sa nám úspešne podarilo
stabilizovať počet zákazníkov. Koncové telekomunikačné zariadenia
predané v roku 2002 vytvorili potenciál pre plynulé zavedenie
nových služieb s pridanou hodnotou, napríklad SMS správy cez
pevnú sieť, CLIP na analógových telefonických linkách a podobne.
Služby medzinárodným prevádzkovateľom
Hlavný dôraz sme kládli na zvýšenie kvality a predaja medzinárodných
služieb. Medzinárodná ISDN dostupnosť s 38 operátormi
v 34 krajinách pokrýva takmer 85 % celkovej medzinárodnej
odchádzajúcej prevádzky. Aktivity predaja tranzitných služieb
a priameho prepojenia s novými alternatívnymi medzinárodnými
operátormi umožnili nárast predaja tranzitných služieb o 59
% v porovnaní s rokom 2001.
Služby národným prevádzkovateľom súčasťou prípravy
na liberalizovaný trh
Vďaka správnej implementácii projektov môžeme predávať naše
sieťové služby novým operátorom vstupujúcim na liberalizovaný
trh od 1. januára 2003 ešte efektívnejšie. Sme pripravení
vstúpiť na liberalizovaný trh.
Naša spoločnosť vytvorila novú organizačnú zložku, ktorá
vyvíja a poskytuje špecializované služby pre telekomunikačné
spoločnosti, obzvlášť licencovaným poskytovateľom služieb
verejnej telekomunikačnej siete a poskytovateľom iných telekomunikačných
služieb. Tieto cieľové skupiny zahŕňajú národných aj medzinárodných
prevádzkovateľov pôsobiacich v Slovenskej republike aj
v zahraničí. Sú to subjekty, ktorým ponúkame prepojovacie
služby, služby prístupu siete a tranzitné služby.
Rozhlasové a televízne vysielanie
Slovenské telekomunikácie, a.s., Rádiokomunikácie, o.z.,
zabezpečovali rozhlasové a televízne vysielanie pre prevádzkovateľov
zo zákona a držiteľov licencií s celoslovenskou pôsobnosťou.
Súčasne prostredníctvom rádioreléových trás zabezpečovali
dopravu modulácií pre vysielače a prenos dát pre ďalších odberateľov.
Prevádzkujú cca 1000 televíznych prevádzačov, prostredníctvom
ktorých dokrývajú územie SR pre vysielanie STV a STS Markíza.
Pozitívnym výsledkom roku 2002 bolo vybudovanie a spustenie
uplinku na kóte Kamzík, prostredníctvom ktorého zabezpečujeme
distribúciu modulácií pre SRo, Twist, FUN, OKEY, STV1, STV2
a STS Markíza. Uviedli sme na trh produkt Slovak Link - t.
j. balíček rozhlasových a televíznych programov šírených
satelitným vysielaním, ktorý je vhodný pre ďalšie šírenie
prostredníctvom káblových rozvodov a aj pre individuálny príjem.
Hlavným cieľom v roku 2002 bola reštrukturalizácia spoločnosti,
výsledkom ktorej bol vznik dvoch nových spoločností RK Transmission,
s.r.o., a RK Tower, s.r.o.
Telefonické centrá služieb zákazníkom
Zákazníkom boli v roku 2002 k dispozícii dve Telefonické
centrá služieb zákazníkom, v Košiciach pre bytových zákazníkov
a v Žiline pre firemných zákazníkov. Spolu s ST
Online Hotline zamestnávajú telefonické centrá takmer 250
pracovníkov, čím sme významne prispeli k zamestnanosti v jednotlivých
regiónoch Slovenska. Tieto miesta umožňujú zákazníkom bezplatne
získať informácie o ich telefónnych linkách a službách, ktoré
využívajú, a tiež objednať si nové služby alebo konzultovať
svoje účty. Vysoký počet prichádzajúcich hovorov potvrdzuje,
že sme zvolili správny spôsob komunikácie s našimi zákazníkmi.
Počet uskutočnených prichádzajúcich
hovorov v Telefonických centrách služieb zákazníkom v
roku 2002 |
 |
Vytvorili sme nové predajné kanály
V roku 2002 sme sa zamerali na to, aby sme zákazníkom naše
služby poskytovali nielen kvalitne a rýchlo, ale aby sme im
ponúkali produkty pripravené na mieru. Správne zvolená stratégia
bola implementovaná pre firemných aj bytových zákazníkov cez
nové predajné kanály. Predaj pre firemných zákazníkov je založený
na princípe individuálnej starostlivosti o zákazníka prostredníctvom
obchodných manažérov a zástupcov, ktorých bolo v roku 2002
viac ako sto.
Nový koncept Infotelov
Za účelom poskytovania služieb našim bytovým zákazníkom
v správne umiestnenom a pohodlnejšom prostredí sme vytvorili
nový koncept Infotelov. Nové predajné miesta v Martine, Košiciach
a Žiline lepšie prezentujú naše produkty a prispievajú k zvýšeniu
konkurencieschopnosti našich služieb. Každý z nich ponúka
multimediálnu prezentáciu produktov, prezeranie internetových
stránok v štýle internetovej kaviarne a miesto na testovanie
koncových telekomunikačných zariadení.
Naši autorizovaní partneri sú spokojní
Autorizovaní partneri oslovujú zákazníkov priamo v ich priestoroch
po celom Slovensku. K najúspešnejšie predávaným produktom
prostredníctvom nepriameho predaja patril predaj ISDN, ST
Online a telefónnych kariet. Autorizovaní partneri a agentúry
zaznamenali výrazný nárast, predajná sieť sa rozšírila a kvalita
sa ďalej zvyšovala.
Úspešná marketingová komunikácia
Kľúčové atribúty imidžu značky, ako orientácia na zákazníka,
inovatívna spoločnosť, široká škála produktov a služieb i
cenová dostupnosť sa významne posilnili vďaka kampaniam zameraným
na segmenty firemných a bytových zákazníkov. Produktové inovácie
boli na trhu predstavené prostredníctvom originálnych a kreatívnych
reklamných kampaní a významne prispeli k ich predaju. Udržali
sme si už tradične ich vysokú úroveň. Najväčším úspechom v
roku 2002 bolo získanie ocenenia Strieborná palička z medzinárodného
reklamného festivalu Golden Drum (Zlatý bubon) v Portoroži,
ktorú získala "Biela kampaň" na Internet ST Online.
Napriek rastúcej konkurencii sme ekonomicky
silnou spoločnosťou
V roku 2002 dosiahol zisk z prevádzkovej činnosti výšku
3 817 mil. Sk, čo v porovnaní s rokom 2001 síce predstavuje
mierny pokles o 257 mil. Sk, ale v porovnaní s rokom 2000
bol zisk z prevádzkovej činnosti vyšší o 776 mil. Sk. V tržbách
sme zaznamenali v posledných troch rokoch stabilný vývoj,
keď v roku 2002 sme dosiahli tržby vo výške 18 840 mil. Sk,
čo bol pokles o 1 270 mil. Sk oproti roku 2001 a zároveň nárast
o 470 mil. Sk v porovnaní s rokom 2000. Zisk pred zdanením
v roku 2002 predstavoval 4 486 mil. Sk, čo je pokles o 13
mil. Sk oproti roku 2001 a nárast o 3 716 mil. Sk v porovnaní
s rokom 2000. Stratégia Slovenských telekomunikácií, a.s.,
zaznamenáva prvé úspechy, pretože EBITDA marža sa vďaka krokom
zvyšujúcim produktivitu a efektivitu našej spoločnosti sústavne
zlepšuje. Jej výška v roku 2002 bola 49,8 %, v roku 2001 dosiahla
úroveň 47,4 % a v roku 2000 len 41,0 %.
Vývoj tržieb podľa produktov |
 |
Budeme vám prinášať kvalitné a moderné služby
Rok 2003 ako rok plne liberalizovaného telekomunikačného
trhu bude pre nás výzvou a zároveň rokom, v ktorom zákazníci
dostanú možnosť porovnať našu ponuku s konkurenčnou a rozhodnúť
sa, kto bude ich dodávateľom telekomunikačných služieb. Naším
hlavným cieľom bude udržať si súčasných firemných i bytových
zákazníkov, ako aj získať nových. Budeme pokračovať v moderných
produktových inováciách spolu so zabezpečením vysokej kvality
a rýchlosti poskytovaných služieb. A chceme, aby zákazník
vedel, že sa môže spoľahnúť na našu spoločnosť, ktorá je lídrom
na slovenskom telekomunikačnom trhu.
|