pozornosť

[dôležité sú potreby zákazníkov]

Zamerali sme sa na to, aby sme boli pripravení
priniesť našim zákazníkom možnosť výberu
z nových a zaujímavých produktov
a aby sme ešte viac zvýšili kvalitu našich služieb.
Telefonovanie v našej sieti stále patrí
na Slovensku medzi najvýhodnejšie.

Zaplatíte len toľko, koľko naozaj prevoláte

V roku 2002 sme ako jeden z mála európskych telekomunikačných operátorov pevných liniek zaviedli sekundovú tarifikáciu po prvej minúte. Táto umožnila, že sme prostredníctvom takmer 1,5 milióna telefónnych liniek mohli našim zákazníkom ponúknuť nové volacie programy s výhodnými cenami.

Šruktúra volaní v roku 2002

Najlepšie ceny na celom Slovensku

Spolu so sekundovou tarifikáciou po prvej minúte sme uviedli nové štandardné tarify pre bytových zákazníkov s volacími programami, ktoré zahŕňajú voľné minúty pre miestne a medzimestské hovory. V kombinácii s novým vzhľadom faktúry získali zákazníci lepší prehľad o svojom telefonovaní. Zároveň sme s uvedením nových volacích programov ponúkli najlepšie víkendové ceny hovorov na Slovensku. Cena medzimestských hovorov bola len 1,50* Sk/min. a miestnych hovorov len 1 Sk/min. Ceny volaní v rámci siete Slovenských telekomunikácií, a.s., patrili na Slovensku stále medzi najvýhodnejšie.


S nami si môžete vyberať

Sekundová tarifikácia po prvej minúte umožnila, že sme mohli lepšie splniť očakávania našich zákazníkov a presnejšie napĺňať ich potreby. Umožnila nám tiež uviesť na trh voliteľné volacie programy so špeciálnymi tarifami. Veľkú popularitu si ihneď získal ST Mini s 30 voľnými minútami, najlepšie riešenie pre "pasívne" volajúcich užívateľov (tých, ktorí predovšetkým prijímajú hovory). Ďalší z úplne nových voliteľných programov pre bonitných bytových zákazníkov bol ST Maxi, s ktorým zákazník získal 60 voľných minút a výnimočne nízke ceny hovorov v slabej a víkendovej prevádzke - iba 0,60 Sk/min. pre miestne aj medzimestské hovory.

Nové volacie programy Business Partner 12, 60 a 300 boli predstavené v druhej polovici roka 2002 a navrhnuté tak, aby splnili vysoké komunikačné potreby našich malých, stredných a veľkých firemných zákazníkov. Všetky ponúkajú lacnejšie ceny za medzinárodné hovory, zľavy z hovorného a lojalitné zľavy.

Výhodný internet

V októbri 2002 Slovenské telekomunikácie, a.s., predstavili inovatívne programy pre používateľov internetu - Internet Efektiv a Internet Intensiv. Poskytujú riešenie pre zákazníkov, ktorí uskutočňujú dlhšie internetové volania, napr. na prezeranie webových stránok, sťahovanie súborov, on-line aplikácie. Tarifný model znižuje cenu za dlhšie volania do internetu a poskytuje základný počet voľných hodín.

Individuálne riešenie ST Voice-VPN

Individuálne zákaznícke riešenia pre hlasovú komunikáciu sme predstavili ako komplexné riešenia pre našich najväčších zákazníkov. Integrujú všetky prístupy klienta a vytvárajú virtuálnu hlasovú sieť so špeciálnou fakturáciou a zľavami.

Neustály rast ST ISDN

Na konci roka 2002 používali zákazníci Slovenských telekomunikácií, a.s., spolu 129 400 ISDN B-kanálov, vrátane základného (BRA) i primárneho (PRA) prístupu. Je to nárast o 57,4 % oproti predchádzajúcemu roku. ISDN je populárne najmä medzi firemnými zákazníkmi a na konci roka 2002 bola takmer každá štvrtá podnikateľská linka s ISDN prístupom. V auguste 2002 sme predstavili nové volacie programy ST ISDN Profi a ST ISDN Dynamik, ktorý sa stal vďaka svojim podmienkam najobľúbenejším volacím programom pre ISDN.

Počet ISDN B-kanálov

Sme lídrom na trhu dátovej komunikácie

V oblasti dátových služieb pokračujeme v stabilizácii našej najdôležitejšej dátovej služby - služby prenájmu okruhov a vo vývoji smerom k virtuálnym privátnym sieťam založeným na IP/MPLS. V minulom roku sme rozšírili svoje produktové portfólio prenajatých okruhov o metropolitné prenajaté okruhy, ktoré majú oba terminálové body v jednom z krajských miest. Úspešne sme ukončili pilotné poskytovanie služby ST Dial VPN a zaradili ju medzi svoje štandardné produkty. Za účelom zvýšenia kvality poskytovaných dátových služieb sme v roku 2002 zvýšili kvalitatívnu úroveň ST-IP siete prostredníctvom implementácie MPLS technológie. Popri poskytovaní služby IP VPN založenej na Frame Relay a ATM tento nárast kvality umožnil poskytovanie úplne manažovateľnej siete MPLS VPN.

ST Online má najvyšší podiel na trhu

V roku 2002 dosiahol ST Online pozíciu masového internetového produktu s integrovanými, štandardizovanými riešeniami s jednoduchou obsluhou a za výhodné ceny. Dôkazom tohto úspechu je viac ako 50 %-ný podiel na trhu. Počet zákazníkov, ktorí ho využívajú, vzrástol v roku 2002 o 44,6 % a na konci roku 2002 ich bolo už 65 000.

Vývoj počtu zákazníkov St Online

Redizajn portfólia ST Online priniesol spokojnosť zákazníkov

Vytvorenie jasného portfólia prístupov, mailových a hostingových produktov, ktoré umožnili jednoduchú kombináciu i reporting nákladov a výnosov a ich efektívne zavedenie, umožnilo zvýšenie priemerného počtu nových zákazníkov z 1 200 na 3 000 počas posledných troch mesiacov roka 2002.

Zmenená situácia na trhu vyžadovala modulárne portfólio jednotlivých produktov pripojenia, služieb elektronickej pošty a webhostingových služieb, z ktorých si zákazník môže vytvoriť riešenie sám presne podľa svojich potrieb.

Portál ST Online

V októbri 2002 sme zákazníkom sprístupnili novú verziu webovej stránky www.stonline.sk a rozhranie pre ST Online produkty moj.stonline.sk (služby elektronickej pošty, webmail, SMS notifikácia, užívateľský portál, webový kalendár, adresár a užívateľský nástroj). Zákazníci ocenili nový, ľahko navigovateľný dizajn webovej stránky, integrovaný webmail aj možnosti kalendára.

Poskytujeme služby s pridanou hodnotou

Najúspešnejšou službou na platforme inteligentnej siete, ktorú sme zaviedli v roku 2002, bolo bezplatné číslo 0800, ktoré vďaka rozšíreným možnostiam a flexibilite zaznamenalo až 45 %-ný nárast výnosov v porovnaní s rokom 2001, a zvýhodnené číslo 0850, ktorého výnosy po zavedení novej tarify a podmienok pre poskytovanie služby v júli 2002 vzrástli v porovnaní s rokom 2001 o viac ako 100 %.

Stále miesto u zákazníkov si udržiavajú telefónne a predplatené karty. Výrazne vzrástla obľuba predplatenej karty Global, čoho dôkazom je aj 40 %-ný nárast výnosov z nej v porovnaní s rokom 2001. Aktívne boli využívané aj služby našich operátorov v Informačnej službe, ktorá je zákazníkom k dispozícii nepretržite 24 hodín.

Počet predaných predplatených a aktívnych postplatených kariet

Udržali sme pozitívny vývoj pri predaji koncových telekomunikačných zariadení

Počas roka 2002 si Slovenské telekomunikácie, a.s., udržali popredné postavenie na trhu v predaji koncových telekomunikačných zariadení (KTZ). Ich predaný počet vzrástol o 24 %. Výnosy z predaja koncových telekomunikačných zariadení boli ovplyvnené úspešnou stratégiou predaja ISDN služby zameranou na získanie dlhodobých užívateľov.

Uvedením nových volacích programov v spojení s novými typmi koncových telekomunikačných zariadení sa nám úspešne podarilo stabilizovať počet zákazníkov. Koncové telekomunikačné zariadenia predané v roku 2002 vytvorili potenciál pre plynulé zavedenie nových služieb s pridanou hodnotou, napríklad SMS správy cez pevnú sieť, CLIP na analógových telefonických linkách a podobne.

Služby medzinárodným prevádzkovateľom

Hlavný dôraz sme kládli na zvýšenie kvality a predaja medzinárodných služieb. Medzinárodná ISDN dostupnosť s 38 operátormi v 34 krajinách pokrýva takmer 85 % celkovej medzinárodnej odchádzajúcej prevádzky. Aktivity predaja tranzitných služieb a priameho prepojenia s novými alternatívnymi medzinárodnými operátormi umožnili nárast predaja tranzitných služieb o 59 % v porovnaní s rokom 2001.

Služby národným prevádzkovateľom súčasťou prípravy na liberalizovaný trh

Vďaka správnej implementácii projektov môžeme predávať naše sieťové služby novým operátorom vstupujúcim na liberalizovaný trh od 1. januára 2003 ešte efektívnejšie. Sme pripravení vstúpiť na liberalizovaný trh.

Naša spoločnosť vytvorila novú organizačnú zložku, ktorá vyvíja a poskytuje špecializované služby pre telekomunikačné spoločnosti, obzvlášť licencovaným poskytovateľom služieb verejnej telekomunikačnej siete a poskytovateľom iných telekomunikačných služieb. Tieto cieľové skupiny zahŕňajú národných aj medzinárodných prevádzkovateľov pôsobiacich v Slovenskej republike aj v zahraničí. Sú to subjekty, ktorým ponúkame prepojovacie služby, služby prístupu siete a tranzitné služby.

Rozhlasové a televízne vysielanie

Slovenské telekomunikácie, a.s., Rádiokomunikácie, o.z., zabezpečovali rozhlasové a televízne vysielanie pre prevádzkovateľov zo zákona a držiteľov licencií s celoslovenskou pôsobnosťou. Súčasne prostredníctvom rádioreléových trás zabezpečovali dopravu modulácií pre vysielače a prenos dát pre ďalších odberateľov. Prevádzkujú cca 1000 televíznych prevádzačov, prostredníctvom ktorých dokrývajú územie SR pre vysielanie STV a STS Markíza. Pozitívnym výsledkom roku 2002 bolo vybudovanie a spustenie uplinku na kóte Kamzík, prostredníctvom ktorého zabezpečujeme distribúciu modulácií pre SRo, Twist, FUN, OKEY, STV1, STV2 a STS Markíza. Uviedli sme na trh produkt Slovak Link - t. j. balíček rozhlasových a televíznych programov šírených satelitným vysielaním, ktorý je vhodný pre ďalšie šírenie prostredníctvom káblových rozvodov a aj pre individuálny príjem. Hlavným cieľom v roku 2002 bola reštrukturalizácia spoločnosti, výsledkom ktorej bol vznik dvoch nových spoločností RK Transmission, s.r.o., a RK Tower, s.r.o.

Telefonické centrá služieb zákazníkom

Zákazníkom boli v roku 2002 k dispozícii dve Telefonické centrá služieb zákazníkom, v Košiciach pre bytových zákazníkov a v Žiline pre firemných zákazníkov. Spolu s ST Online Hotline zamestnávajú telefonické centrá takmer 250 pracovníkov, čím sme významne prispeli k zamestnanosti v jednotlivých regiónoch Slovenska. Tieto miesta umožňujú zákazníkom bezplatne získať informácie o ich telefónnych linkách a službách, ktoré využívajú, a tiež objednať si nové služby alebo konzultovať svoje účty. Vysoký počet prichádzajúcich hovorov potvrdzuje, že sme zvolili správny spôsob komunikácie s našimi zákazníkmi.

Počet uskutočnených prichádzajúcich hovorov v Telefonických centrách služieb zákazníkom v roku 2002

Vytvorili sme nové predajné kanály

V roku 2002 sme sa zamerali na to, aby sme zákazníkom naše služby poskytovali nielen kvalitne a rýchlo, ale aby sme im ponúkali produkty pripravené na mieru. Správne zvolená stratégia bola implementovaná pre firemných aj bytových zákazníkov cez nové predajné kanály. Predaj pre firemných zákazníkov je založený na princípe individuálnej starostlivosti o zákazníka prostredníctvom obchodných manažérov a zástupcov, ktorých bolo v roku 2002 viac ako sto.

Nový koncept Infotelov

Za účelom poskytovania služieb našim bytovým zákazníkom v správne umiestnenom a pohodlnejšom prostredí sme vytvorili nový koncept Infotelov. Nové predajné miesta v Martine, Košiciach a Žiline lepšie prezentujú naše produkty a prispievajú k zvýšeniu konkurencieschopnosti našich služieb. Každý z nich ponúka multimediálnu prezentáciu produktov, prezeranie internetových stránok v štýle internetovej kaviarne a miesto na testovanie koncových telekomunikačných zariadení.

Naši autorizovaní partneri sú spokojní

Autorizovaní partneri oslovujú zákazníkov priamo v ich priestoroch po celom Slovensku. K najúspešnejšie predávaným produktom prostredníctvom nepriameho predaja patril predaj ISDN, ST Online a telefónnych kariet. Autorizovaní partneri a agentúry zaznamenali výrazný nárast, predajná sieť sa rozšírila a kvalita sa ďalej zvyšovala.

Úspešná marketingová komunikácia

Kľúčové atribúty imidžu značky, ako orientácia na zákazníka, inovatívna spoločnosť, široká škála produktov a služieb i cenová dostupnosť sa významne posilnili vďaka kampaniam zameraným na segmenty firemných a bytových zákazníkov. Produktové inovácie boli na trhu predstavené prostredníctvom originálnych a kreatívnych reklamných kampaní a významne prispeli k ich predaju. Udržali sme si už tradične ich vysokú úroveň. Najväčším úspechom v roku 2002 bolo získanie ocenenia Strieborná palička z medzinárodného reklamného festivalu Golden Drum (Zlatý bubon) v Portoroži, ktorú získala "Biela kampaň" na Internet ST Online.

Napriek rastúcej konkurencii sme ekonomicky silnou spoločnosťou

V roku 2002 dosiahol zisk z prevádzkovej činnosti výšku 3 817 mil. Sk, čo v porovnaní s rokom 2001 síce predstavuje mierny pokles o 257 mil. Sk, ale v porovnaní s rokom 2000 bol zisk z prevádzkovej činnosti vyšší o 776 mil. Sk. V tržbách sme zaznamenali v posledných troch rokoch stabilný vývoj, keď v roku 2002 sme dosiahli tržby vo výške 18 840 mil. Sk, čo bol pokles o 1 270 mil. Sk oproti roku 2001 a zároveň nárast o 470 mil. Sk v porovnaní s rokom 2000. Zisk pred zdanením v roku 2002 predstavoval 4 486 mil. Sk, čo je pokles o 13 mil. Sk oproti roku 2001 a nárast o 3 716 mil. Sk v porovnaní s rokom 2000. Stratégia Slovenských telekomunikácií, a.s., zaznamenáva prvé úspechy, pretože EBITDA marža sa vďaka krokom zvyšujúcim produktivitu a efektivitu našej spoločnosti sústavne zlepšuje. Jej výška v roku 2002 bola 49,8 %, v roku 2001 dosiahla úroveň 47,4 % a v roku 2000 len 41,0 %.

Vývoj tržieb podľa produktov

Budeme vám prinášať kvalitné a moderné služby

Rok 2003 ako rok plne liberalizovaného telekomunikačného trhu bude pre nás výzvou a zároveň rokom, v ktorom zákazníci dostanú možnosť porovnať našu ponuku s konkurenčnou a rozhodnúť sa, kto bude ich dodávateľom telekomunikačných služieb. Naším hlavným cieľom bude udržať si súčasných firemných i bytových zákazníkov, ako aj získať nových. Budeme pokračovať v moderných produktových inováciách spolu so zabezpečením vysokej kvality a rýchlosti poskytovaných služieb. A chceme, aby zákazník vedel, že sa môže spoľahnúť na našu spoločnosť, ktorá je lídrom na slovenskom telekomunikačnom trhu.