Obsah | ![]() |
Výročná správa 2000 |
|
Zamestnanosť
Všetky rýchlo prebiehajúce zmeny strategickej
orientácie a filozofie našej spoločnosti nesú so sebou aj tie menej príjemné
stránky spojené s tým, že časť pracovných miest, viažucich sa na starú technológiu
a starý spôsob komunikácie so zákazníkom, stráca opodstatnenie a zaniká. Novoutvorené
miesta vyžadujú kvalitatívne vyššiu úroveň vzdelania a kvalifikácie. Individuálne
rozdiely vo vzdelanostnej úrovni zamestnanca zo zrušeného pracovného miesta
nie je vždy možné preklenúť rekvalifikačnými kurzmi či ďalším vnútropodnikovým
vzdelávaním. Znižovanie počtu zamestnancov z dôvodu organizačných zmien je riadeným
procesom. Tak na ústredí, ako aj na o. z. pracujú komisie pre rozvoj zamestnanosti,
ktoré zvažujú všetky aspekty týkajúce sa rušenia či zriaďovania nových pracovných
miest. Hľadajú cesty najoptimálnejších riešení. Veľmi dôsledne analyzujú každú
čiastkovú zmenu z pohľadu dlhodobých zámerov a cieľov rozvoja jednotlivých oblastí
činnosti.
Úsek ľudských zdrojov pripravil postupnosť krokov
i celú sériu nástrojov riadenia zmien v zamestnanosti. Na všetkých útvaroch
ĽZ v Slovenských telekomunikáciách, a. s., sú napríklad zriadené tzv. kontaktné
miesta pre zamestnancov na ohrozenom pracovnom mieste. Pracovník kontaktného
miesta je pripravený zvládnuť túto náročnú rolu a byť partnerom a poradcom manažérovi
a efektívne pomáhať odchádzajúcim zamestnancom. Pomocou v jeho práci mu je i
Rukoväť personalistu, ktorá je návodom na štandardizovaný postup práce so zamestnancom
na ohrozenom pracovnom mieste. Jeho prvoradou povinnosťou je pomôcť zamestnancovi
vyrovnať sa so vzniknutou situáciou, hľadať možnosti jeho uplatnenia na inom
mieste v Slovenských telekomunikáciách, a. s., a ak to nie je možné, i mimo
neho. Pre zamestnanca na ohrozenom mieste je pripravená Rukoväť zamestnanca,
ktorá je pre neho návodom na správanie.
Pomôže mu zorientovať sa v jeho vlastných pocitoch,
dáva mu návod na hľadanie možných riešení jeho budúcej profesionálnej dráhy,
upozorňuje ho na všetky práva i povinnosti, ktoré pre neho novou skutočnosťou
vznikajú.
Slovenské telekomunikácie, a. s., pripravili pre
svojich zamestnancov kompenzácie, ktorými sa usilujú tlmiť negatívne dôsledky
nevyhnutnej reštrukturalizácie ĽZ. Pri hľadaní ciest, ako najefektívnejšie postupovať
pri zmierňovaní negatívnych vplyvov zmien v zamestnanosti, boli účastní aj zástupcovia
odborových zväzov. Táto otázka bola predmetom kolektívneho vyjednávania.
Hlavným cieľom reštrukturalizácie ľudských zdrojov
je zabezpečiť maximálnu efektivitu a konkurencieschopnosť spoločnosti a jej
zamestnancov.
Začiatok stránky