Obsah Výročná správa 2000
 

Zamestnanosť


     Všetky rýchlo prebiehajúce zmeny strategickej orientácie a filozofie našej spoločnosti nesú so sebou aj tie menej príjemné stránky spojené s tým, že časť pracovných miest, viažucich sa na starú technológiu a starý spôsob komunikácie so zákazníkom, stráca opodstatnenie a zaniká. Novoutvorené miesta vyžadujú kvalitatívne vyššiu úroveň vzdelania a kvalifikácie. Individuálne rozdiely vo vzdelanostnej úrovni zamestnanca zo zrušeného pracovného miesta nie je vždy možné preklenúť rekvalifikačnými kurzmi či ďalším vnútropodnikovým vzdelávaním. Znižovanie počtu zamestnancov z dôvodu organizačných zmien je riadeným procesom. Tak na ústredí, ako aj na o. z. pracujú komisie pre rozvoj zamestnanosti, ktoré zvažujú všetky aspekty týkajúce sa rušenia či zriaďovania nových pracovných miest. Hľadajú cesty najoptimálnejších riešení. Veľmi dôsledne analyzujú každú čiastkovú zmenu z pohľadu dlhodobých zámerov a cieľov rozvoja jednotlivých oblastí činnosti.
     Úsek ľudských zdrojov pripravil postupnosť krokov i celú sériu nástrojov riadenia zmien v zamestnanosti. Na všetkých útvaroch ĽZ v Slovenských telekomunikáciách, a. s., sú napríklad zriadené tzv. kontaktné miesta pre zamestnancov na ohrozenom pracovnom mieste. Pracovník kontaktného miesta je pripravený zvládnuť túto náročnú rolu a byť partnerom a poradcom manažérovi a efektívne pomáhať odchádzajúcim zamestnancom. Pomocou v jeho práci mu je i Rukoväť personalistu, ktorá je návodom na štandardizovaný postup práce so zamestnancom na ohrozenom pracovnom mieste. Jeho prvoradou povinnosťou je pomôcť zamestnancovi vyrovnať sa so vzniknutou situáciou, hľadať možnosti jeho uplatnenia na inom mieste v Slovenských telekomunikáciách, a. s., a ak to nie je možné, i mimo neho. Pre zamestnanca na ohrozenom mieste je pripravená Rukoväť zamestnanca, ktorá je pre neho návodom na správanie.
     Pomôže mu zorientovať sa v jeho vlastných pocitoch, dáva mu návod na hľadanie možných riešení jeho budúcej profesionálnej dráhy, upozorňuje ho na všetky práva i povinnosti, ktoré pre neho novou skutočnosťou vznikajú.
     Slovenské telekomunikácie, a. s., pripravili pre svojich zamestnancov kompenzácie, ktorými sa usilujú tlmiť negatívne dôsledky nevyhnutnej reštrukturalizácie ĽZ. Pri hľadaní ciest, ako najefektívnejšie postupovať pri zmierňovaní negatívnych vplyvov zmien v zamestnanosti, boli účastní aj zástupcovia odborových zväzov. Táto otázka bola predmetom kolektívneho vyjednávania.
     Hlavným cieľom reštrukturalizácie ľudských zdrojov je zabezpečiť maximálnu efektivitu a konkurencieschopnosť spoločnosti a jej zamestnancov.

Začiatok stránky